GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De hoogste vrijheid - pagina 44

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hoogste vrijheid - pagina 44

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

1 minuut leestijd Arcering uitzetten

42 •.,..^.::<..^:^,:^,w„~-.t;r---*i

-DE HOOGSTE

YRl]HEm,,,.^:^,:.^i',^^^„^^:,„^..

ciences"; zegt Vinet i) met juistheid, „la guerre est entre les interets ; la guerre est entre les interets et les consciences." Daarom kan de ware Kerk geen rust hebben. Ook haar rust is elders. Maar daarom kan ook de burgerlijke overheid niets meer doen tegenover de kerk, dan haar, evenals ieder ander, te beschermen tegen onrecht. Den waren godsdienst bevorderen kan zij niet, al wilde zij het. Zoodra zij verder wil gaan; zoodra zij b. v. een deel der natie steunt ter vervulling in eene behoefte die door heel de natie gevoeld wordt, verzwakt zij in geestelijken zin het deel dat den steun ontvangt, terwijl zij feitelijk het andere deel onderdrukt. De invloed, dien de Christenen op de wetgeving en dientengevolge op de handelingen der overheid uitoefenen, ziedaar de eenige gezonde verbinding tusschen Kerk en Staat. Dit is, werpt men misschien tegen, geene rechtvaardige solutie. Gij weet, gij beweert althans, dat de wereld volgens haar natuurlijken aanleg vervolgziek is, en geene vrijheid, geene volkomen rechtsgelijkheid wil — en toch laat gij den Christen alleen lijden, een lijden dat de wereld hem dan ook wel gaarne zal gunnen. Zulk eene solutie moge den dweper bevallen; voor den staatsman is zij onbruikbaar, ja, zij wekt onwillekeurig de herinnering op aan het „du sublime au ridicule il n'y a qu'un pas"! Wat die ongelijkheid betreft wensch ik te antwoorden, dat de overheid, door allen gelijkelijk te beschermen, het lijden om de waarheid zeer kan verzachten; voorts, dat de ongelijkheid op andere wijze hersteld wordt. Want de Christen die lijdt, zal ook heerschen; niet alleen hiernamaals, maar, door zijn invloed op de wetten, reeds hier. Dit heeft de geschiedenis der eerste christeneeuwen overvloedig bewezen. Tegenover het lijden van thans staat het heerschen in de toekomst. En wat de belachelijkheid aangaat, ik erken die. Edoch, zij is niét grooter dan die van het Evangehe van Jezus Christus zelf. Die godsdienst- en gewetensvrijheid, welke, evenals alle andere vrijheden, niet absoluut is, doch, hierin van alle andere vrijheden l) t. a. p. p 58: De strijd is niet tusschen de gewetens; de strijd is tusschen de belangen; de strijd is tusschen de belangen en de gewetens.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1887

Rectorale redes | 56 Pagina's

De hoogste vrijheid - pagina 44

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1887

Rectorale redes | 56 Pagina's