GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zonde en recht - pagina 51

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonde en recht - pagina 51

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

45 recht heeft den overwonnenen het leven te benemen en dus ook ze te sparen en te bewaren op de voorwaarden door hem gewild; eene redeneering, die alle klem mist voor wie zoodanig recht over het leven der krijgsgevangenen ontkent. De zonde kan de slavernij wel verklaren, niet wettigen. Want, zooals Janet te recht opmerkt, „Ie péché ne peut pas avoir eu pour consequence de rendre un homme l'instrument de l'autre." 112) Zoo moest dan ook het Christendom telkens met de slavernij in botsing komen, al was het slechts om eene wijze van behandeling tegen te gaan, die overigens met betrekkelijk recht uit de instelling zelve volgde. Maynz wijst op de wreede wetten, nog onder de Christenkeizers omtrent de slavernij uitgevaardigd ns). En maar te veel waarheid ligt in Gierke's woord: „Das Corpus iuris civüis überlieferte auch in seinen aus christlicher Zeit herrührenden Bestandtheilen der Nachwelt keinen specifisch christlichen, sondern den mit christlicher Zuthat auszerlich geschmückten heidnisch-römischen Staats- und Rechtsbegriff." ii4) Toch kan niet geloochend worden, dat, gelijk Troplong ns) en Wallon nö) zoeken aan te toonen, het Christendom van stonde aan feitelijk op de slavernij heeft ingewerkt, en geijverd voor eene praktijk, die eigenlijk het wezen zelf der slavernij aantastte. De Heere deed het recht aansluiten bij den gevallen staat der menschheid. Maar door de zonde heeft de mensch veelszins hiernaar te tasten, of hij het ook vinden mocht. En ook openbaart zich telkens de boosheid, die zich tegen dit recht verzet, en vooral, gelijk Gods Woord zoo duidelijk doet zien, daar tot inbreuk neigt, waar menschelijke kracht tot verweer ontbreekt, tegenover den arme, den wees, de weduwe. Om der zonde wil heeft de Heere in zijne gemeene genade het instituut der Overheid aan de menschen gegeven, dat Hij in het leven deed opkomen, door zijn Woord verklaard heeft en bekrachtigd. Het verband van de Overheid met de zonde is vroegtijdig wel gevoeld, doch eerst verkeerd gelegd, als in Overheid en staatsverband alleen vrucht van de zonde werd gezien. Zoo Augustinus, die de hemelsche stad en de aardsche tegenover elkaar stelt. De eerste is die, waarvan de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's

Zonde en recht - pagina 51

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's