GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Volkenrecht - pagina 63

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Volkenrecht - pagina 63

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

53 De voorstanders van de revolutiebeginselen kunnen met weinig recht klagen. Niet ten onrechte schrijft Guizot ™), dat, welke verwijten men ook aan de Heilige Alliantie en het Weener Congres moge doen, de Regeeringen, die van 1792 tot 1814 in Europa de overhand hadden, ze nog veel meer hebben verdiend. Veel gewelddadiger en langer dan genoemd Congres hebben de Conventie en Napoleon I over het lot en de verdeeling van Staten, landen en zielen beschikt. Zij hebben zich veel krasser gemengd in de zaken van andere volken, nu eens hunne Koningen onttroonende, straks hun andere opleggende, en zoowel hunne wetten en bondgenootschappen als hun staatkundig lot veranderende. Er was in Europa, na den arbeid van het Weener Congres en onder de heerschappij van het Heilig Verbond, ruimer vrijheid en meer eerbied voor het recht dan tijdens het bewind van Conventie of Napoleon. Maar moge dit al onloochenbare waarheid wezen, toch valt helaas I niet te loochenen, dat van een waarlijk christelijke staatkunde weinig is aanschouwd. Ja, de christelijke naam is veeleer tot schande geworden door hetgeen op 1815 is gevolgd. Von Gerlach schreef daarover in 1866: „Sehr bald schamte man sich der heiligen Allianz als einer Schwachheit. An die Stelle des Aufschwungs der Freiheitskriege trat negativer Conservatismus und reprimirendes Polizeithum. Eigenmachtige Sonderinteressen verdrangten die einigende Begeisterung und erzeugten Reibungen und Zwietracht." i") Met name doet hij in 1871 zijnen mede-Christenen snijdende waarheden hooren, als hij omtrent veler houding opmerkt: ,,sehr bald wurde die heilige AUianz kaum mehr genannt, auch von denjenigen Christen nicht, welche mit ergriffen wurden von den jetzt oft gerühmten ,,Erweckungen» nach den Freiheitskriegen. Ihr Christenthum war vorwiegend subjectiv, — fast nur gerichtet auf der einzelnen Individuen Büsze und Glauben, Rechtfertigung, Heiligung und Seligkeit. Aber der Sohn Gottes ist, wie er selbst sagt, ein wahrer König und hat ein K'ónigreich aufgerichtet, so weit die Welt ist, — ein Königreich, welches machtig und ewig in dieser Welt eben darum ist, weil es nicht von dieser Welt, sondern vom Himmel ist. St. Augustinus sagt mit Nachdruck: derHerr habe vor Pilatus von Seinem Königreich nicht gesagt: Non est hic, sondern er hat gesagt: Non est hinc, von hier. Er protestirt scharf gegen

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1907

Rectorale redes | 174 Pagina's

Volkenrecht - pagina 63

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1907

Rectorale redes | 174 Pagina's