GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 29

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

nunft, wanneer hij handelt over het „Widerspiel des Prinzips der SittHchkeit", nl. het motief der zaHgheid, dat er toe bijdraagt „die Sitthchkeit ganzlich zu Grunde zu richten"''''). Een reine, gedesinteresseerde ethiek van pHchten heeft uiteraard gemakkelijk spel, wanneer ze zich uitput in het opsporen van bepaalde destructieve momenten in het Christelijk handelen ''^) om dan te pleiten voor een zedelijk idealisme zonder neven-motieven. Maar aUe gevaren van het farizeïsme en van de vrienden van Job met hun simpele vergeldingsleer zullen ons niet mogen verleiden tot deze „amour pur" en tot een bestrijding van Rome met deze wapenen. Overal in het Schriftgetuigenis komen we met dat verband in aanraking in grote variatie en in allerlei situaties, tot op hoogtepunten van het Christelijk leven toe, wanneer de weg van Mozes wordt aangewezen, die de blik gericht hield op de vergelding des loons''") en we spreken bij Hebreeën 11 altijd nog van helden des geloofs. Elke reactie is onmogelijk, wanneer Paulus spreekt over volharding en geloof onder de vervolging der Thessalonicenzen en dan spreekt van „een bewijs van het rechtvaardig oordeel Gods, dat gij het koninkrijk Gods waardig geacht zijt" ''^). Men zal zulke woorden niet mogen bagatelliseren. Er is overal waar te nemen dat eigenaardige opvallende van een evenredigheid, die wel het scherpst haar samenvatting vindt in wat het evangehe zegt over het eschatologische geoordeeld worden naar de werken'''^). Er is een verband, dat niet verborgen bhjft. Wanneer Petrus uitroept: „Zie wij hebben aUes prijsgegeven en zijn U gevolgd, wat zal dan ons deel zijnp", dan besterft ons het woord „eudaemonisme" op de lippen, wanneer Christus gaat spreken over het zitten op twaalf tronen. „En een ieder, die huizen of broeders of zusters of vader of moeder of kinderen of akkers heeft prijsgegeven om Mijn Naam, zal vele malen meer terugontvangen en het eeuwige '"^) Kant, Kritik der praktischen Vemunft, Uitg. H. Renner, II, pag. 110, 112. •^1) Vgl. Troeltsch, a. w. II, pag. 527. •ra) Hebr. 11 : 26. •'S) 2 Thess. 1 : 4 - 5 . ''^) Vgl. mijn: Geloof en rechtvaardiging, 1949.

27

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's