GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 76

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 76

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

toe het feest van Maria als middelares van alle genade te vieren ^^), maar het gaat altijd om de zin, die men aan deze woorden toekent. De uitdrukking „oorredemptrix" werd door Pius IX éénmaal, door Pius XI meermalen, maar niet in officiële stukken gebruikt. Pius XII heeft zich hiervan tot nu toe onthouden ^^). Dat betekent niet, dat hij mindere belangstelling zou hebben voor de Maria-devotie — het tegendeel is het geval — maar accentueert wel het nog in discussie zijn van deze term en haar inhoud. De discussie gaat over de vraag of en in hoeverre Maria maar niet medewerkt in de toepassing van de door Christus verworven verdiensten, de zg. subjectieve verlossing, de verlossing in effectu, maar in de objectieve verlossing zelf ^*). In de Spaanse theologie schijnt het „corredemptrix" vrijwel vanzelfsprekend uitgangspunt te zijn geworden van alle verdere bezinning en zelfs het meritvim de condigno wordt hier zonder aarzelen geponeerd — meritum condignirni maternale in onderscheiding van Christus' meritum condignum capitale — ^®), waar anderen slechts van een meritum de congruo spreken. De Spaanse zekerheid is echter niet algemeen. Onlangs schreef Van der Way een artikel over „Bedenkelijke ijver voor de dogma-verklaring", naar aanleiding van de onstuimige drang der Zuid-Amerikaanse katholieken — waarschijnlijk onder leiding der geestelijkheid — naar een nieuwe dogma-fixatie, nl. het corredemptrix^^®). Hij is niet gekant tegen de fixatie als zodanig, maar ziet in de haast en de vele petities een symptoom van het feit, dat in Zuid-Amerika Maria centraler staat dan Christus. Er leeft dus besef voor het gevaar van vereenzijdiging, die in strijd wordt geacht met de officiële afwijzing der concurrentieidee^s^). 252) Vgl. De Bazuin, 23e jrg. 1957. 253) Fragen der Theologie haute, pag. 303. ^4) „Of mag men verder gaan en houden, dat Maria, hoewel zij zelf verlost is, toch op onze verlossing een oorzakelijkheid uitoefent, welke niet enkel in de orde der toepassing ligt?" (C. Strater, Kath. Archief, 1954, pag. 16). 255) Strater, a. art. 18. 256) In: De Bazuin van 8 maart 1958. 257) Vgl. „Ad diem illum" van 1904 over het exclusieve recht van Christus. In deze encychek wordt zelfs gezegd, dat de uitdeling van

74

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 76

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's