GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Nog altijd rust op mij een schuld tegenover een broeder, die met groote belangstelling ,,De Reformatie" leest en naar zijn schrijven ook een deel dier zeer door ons gewaardeerde belangstelling: wijdt aan wat ons hlad biedt in de rubriek aan mij toevertrouwd. Ik beloofde hem namelijk iets naders te zullen mededeelen omtrent de opwekking in den herfst van 1921 onder de visschersbevolking van de Noord-Oostelijke kust van Schotland en in verband daarmede op zijn tweede vraag, indien mij mogelijk, een antwoord te (geven: of er namelijk ook iets was overgebleven van de zoo bekende opwekking in 1904 en 1905 in het land van Wales?
Daar deze opwekkingen ook voor ons niet zonder beteekenis zijn, wijl zij zich vertoonden in kerkgemeenschappen, waarmede wij correspondentie onderhouden, onder anderen in de Free Church en in de Welsh Calvinistic Methodist Church, heb ik getracht van deze opwekkingen mij nader op de hoogte te stellen. Ik begin met den broeder, die mij daaromtrent navraag deed, te danken, dat zijn schrijven mij aanleiding gaf het aller belangrijkste verschijnsel van het Welsche en Schotsche revival nader te bestudeeren, maar terzelfder tijd spijt het mij hem misschien te moeten teleurstellen. De genoemde revivals zijn van zoo'n samengesteld karakter, dat deze rubriek zich minder leent om in haar kolommen daarvan een genoegzaam duidelijk beeld te geven; daartoe kunnen alleen dienen breed opgezette artikelen-reeksen. Toch mag ik den belangstellenden broeder niet met dit kluitje in het riet wegzenden en in de veronderstelling, dat er wel meerdere lezers van ,,De Reformatie" zijn, die zoo levendig belang blijken te stellen in opwekkingen in Duitschland, in Hongarije en elders, die zich eveneens zullen interesseeren voor wat in het machtige Engeland plaats igrijpt, wil ik hen den weg, wijzen om wat meer in het bizonder op de hoogte te kunnen komen van deze heerlijke gebeurtenissen.
Eerst dan iets over de opwekkingen in Wales!
De vatbaarheid voor zulke massabewegingen, waarbij honderden en duizenden tot bekeering komen, der verschillende volkeren, loopt zeer ver uiteen.
Het Engelsche en Amerikaansche volk, en vooral in den boezem dier volkeren het Keltische volksdeel, waartoe de bergwerkers van Wales en de visschers van Schotland hehooren, schijnt daarvoor zeer toegankelijk te zijn. En dan weer in het bizonder de eenvoudigste lagen der bevolking. Het Germaansche volk en vooral de Franschen schijnen al heel weinig aangelegd te zijn voor dergelijke opwekkingen. In Amerika en Engeland komen ze herhaaldelijk voor. Ja heel de Welsch Calvinistisch Methodistische kerk is ontstaan uit een dergelijke beweging.
Haar invloed is buitengewoon groot geweest op de mijnwerkersbevolking! Het verhaal daarvan grenst aan het ongelooflijke! Opmerkelijk is, dat de Engelsche wereld daarin de levendigste belangstelling stelt. De groote journalist Stead voelde zeer veel voor de revivals in Wales, ook Lloyd George kwam er mee in aanraking. De grootste dagbladen zonden hun verslaggevers, die van dag tot dag de vergaderingen volgden en daarvan schreven in de meest belangrijke Engelsche bladen.
Het buitenland stelde daarin eveneens groote belangstelling, miaar dan bijna uitsluitend in godsdienstige kringen. Uit ons vaderland gingen studenten naar Wales om van nabij getuige te zijn van het groote werk, dat aldaar plaats greep. Iets dergelijks was gezien in de dagen van de bekende Brighton-beweging in het midden der vorige eeuw.
Zoo'n beweging wordt door den Heere zelf reeds lang voorbereid! De brandstof is opgehoopt. Eén vonk slechts op het onverwachts daarin slaande doet den brand des geestes uitslaan. Dan grijpen allerlei zeer vreemde verschijnselen plaats, gelijk voor meer dan honderd jaar alhier geschiedde in de Nijkerker-beweging. Huilen, lachen, juichen, uitroepingen, vreemde-talen, stuiptrekkingen, openbaren zich. Enkele, meestal jonge leiders, zooals Robert Evans met de zijnen, hebben de leiding. In Schotland werd onder de visschersbevolking al lang gevoeld, dat er iets nieuws zou gebeuren. Teleurstelling na den oorlog, die de idealisten zoo hoog had gespannen in hun verwachting op betere tijden, ook wat het godsdienstig leven betrof, bracht de menschen tot ernstig nadenken en een enkele predikatie en daaruit één enkele zinsnede was de vonk, die den brand deed uitslaan. In Wales en Schotland was, als bij alle opwekkingen, het opmerkelijke, dat de kerkelijke muren schenen weg te vallen. Men hield gemeenschappelijke vergaderingen! Het peil van het zedelijk leven rees geweldig!
Het kerkbezoek nam toe! Mij werd ook gevraagd of er iets van beklijft. Ongetwijfeld! Zelfs veel!
De Welsche kerk dankt aan een eerste réveil haar ontstaan! In Wales en Schotland moet men het begin zoeken in de bizondere prediking van één of twee predikanten; daardoor werden jonge mannen aangegrepen, die als vanzelf de leiders werden. Zoo was het in Schotland te Balham onder de bezieling van een jong baptistisch prediker Rev. Douglas Brown en toen sloeg de brand over van visschersstad op visschersdorp te Eyemouth, Freserburgh, Cullen, Findochty, Hopeman en Burghead. In Wales had de beweging veel grooter omvang.
Voor de karakteristiek van dergelijke revivals verwijs ik naar La Saussaye het Christelijk leven, 2e druk, I, bl. 191 v.v. verschijnselen bij de bekeering; voor de geschiedenis van de revival in het land van Wales naar een prachtig werk van grooten omvang van Henri Bois, destijds professor te Montauban, getiteld: Le Reveil au Pays de Galles, en voor het Schotsche Revival naar The Record, Februari, 1922, bl. 41—48.
Ik heb getracht mijn schuld af te betalen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 februari 1923

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE BUITENLANDSCHE KERKEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 2 februari 1923

De Reformatie | 8 Pagina's