GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Pers-stemmen.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Pers-stemmen.

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

De trouwbij'bel van Prinses Astrid.

In verschillende bladen kon nien bet volgende bericnt lezen: ""''^'^§0$!^: '

Eenige predikanten hebben namens de Belgische protestanten een trouwbij'bel aan Prinses Astrid aangeboden. Op 't Bellevuepaleis ontvangen, voerde Ds Rochedieu het woord; hij herinnerde aan het oude protestantsche gebruik om bij het huwelijk een bijbel aan te bieden, en zeide overtuigd te zijn, dat ook de hertogin van Brabant in haar nieuw vaderland dit geschenk zou willen aanvaarden.

Prins Leopold verzocht de delegatie, aan de Protestanten in België den dank der hertogin te willen overbrengen en onderhield zich verder ook nog eenigen tijd met de predikanten over de protestantsche kerken in België en hun missiewerk in den Congo.

Deze geste van de Belgische Protestanten is ons natuurlijk sympathiek.

Toch kwam er een vraag bij ons boven.

Wij lazen ook ergens de namen der predikanten.

Daaronder kwam die van Ds Couvee, de eenige predikant-vertegenwoordiger onzer Gereformeerde Kerken in België, niet voor.

Waarom niet?

De Gereformeerde Kerken zijn, naar wij hopen, toch niet gepasseerd?

Een valsche profeet.

Onder dit opschrift schrijft Mr Dr d(e) B(ie) in de „Gereformeerde Kerk":

In den laatsten tijd wordt te Berlijn de aandacht weer sterk getrokken door den man, die voorgeeft aan het hoofd te staan van „een christelijke vereeniging van ernstige onderzoekers van het leven aan deze zijde en aan gene zijde van het graf, van ware aanhangers der Christelijke Kerken". Deze valsche profeet is zekere Joseph Weiszenberg. Al enkele jaren geleden begon hij zich te roeren. En nu heeft onlangs op den gedenkdag der reformatie te Steglitz de door hem geleide Ev.-Johanneïsohe Kerk een „algemeenen kerkdag" georganiseerd, waartoe een „opperkerkeraad" en een „consistorie" uitnoodigden. Deze Weiszenberg is eigenlijk een in Noordelijk Berlijn woonachtig magnetiseur, vroeger was hij resp. metselaar, koetsier, straatventer en herbergier, en van alle markten thuis. Zijn aanhangers, die bij duizenden te tellen zijn, zijn verspreid tot in Silezië, Ponuneren en andere deelen van Duitschland.

Weiszenberg houdt zichzelf voor den geïncarneerden „Heiligen Geest", met wiens verschijning de belofte des Heeren Jezus is in vervulling getreden. Zijn „profetisme" bestaat daarin, dat hij, naar hij voorgeeft, kan helderzien, - voelen en - hooren en als „geheel eenige mensch" reeds in dit stoffelijk omhulsel leeft als Geest en God-mensch. Vandaar dat hij tot zich weet te trekken alle geesten, die vrede begeeren. In de „Deutsche Zeitung" schetst iemand, die eraan heeft deelgenomen, een door Weiszenberg geleide geestenbezwering in een bijeenkomst van meer dan duizend menschen. Op last van en onder bedwang van den blik van den „profeet" wordt een meisje tot medium van Freiherr von Richthofen, die dan van haar uit een redevoering houdt, welke bijna een uur duurt, waarin de lof van den „p r o f e e t" een verdachte rol speelt. Daarop volgt een getemperd gebrul door de zaal: het zijn geesten, die uit de toehoorders het licht in willen; wanneer de profeet daarop toesnelt, worden zijn handen en jas gekust door vrouwen, die voor hem op de knieën vallen. Het slot is dat de profeet in een elegante auto wegrijdt. Het getal aanhangers en in verband daarmee de financieeele baten moeten volgens hetzelfde orgaan zoo groot zijn, dat hij er een heele reeks van geneeskundige helpers op na kan houden, die hun werk maken van het „bestrijken" en „handopleggen".

Hoe handig Weiszenberg gedurende zijn séanoes is met het „inschakelen" van geesten kan hieruit blijken dat bij zoo'n gelegenheid allerlei geesten hem huldigen, als daar zijn: Bonifacius, de Apostel der Duitschers, Brenz, de reformator van Württemberg, . Luther, Bismarck, zelfs de eeuwige Jood Ahasveros. Allen spreken over den wonderen man, die „door Gods genade" aanwezig is, den profeet Weiszenberg. De bijeenkomsten worden afgebroken door pauzen, waarin de kellners bet druk hebben met het rondbrengen van bier, terwijl de stampvolle zaal vervuld is van tabaksrook. De bezoekers zijn eenvoudige menschen, meest vrouwen. Aan het eind kruipen na gemeenschappelijk gezang deze laatsten op de knieën naar hem toe en omvatten hem zonder dat hij ze afweert. Omringd door zijn aanbidsters zingt hij met luide stem: „Een vaste burcht is onze God".

Vier jaren geleden bracht Geheimr. Obermedizinalrat Lippmann over dezen „profeet" een rapport uit, waar-, in te lezen stond, dat de geneeskrachtige werjcing, die van hem uitgaat, rust op bedrog van zijn aanhangers. Het is mogelijk, dat er menschen zijn, die meenen te gelooven dat de een of andere paus, dat Luther, Koningin Louise o. a. spreken om op Weiszenberg te wijzen, als den verlosser der menschheid. Maar wie zulken onzin produceert, gelooft het zelf niet. Weiszenberg althans is veel te slim, om zulke dingen, als zij door anderen werden beweerd, te gelooven, hetgeen gebleken is uit dS houding, die hij aannam voor de rechtbank. Als bewijs hoever de welbewuste bedriegerij gaat, kan gelden het getuigenis van een gewezen zendeling H., die in de bijeenkomsten van Weiszenberg als „werktuig" dienst deed, en die beleed dat „de profeet" hem tevoren gezegd had welke geesten hij moest laten opkomen en wat hij

daarbij moest spreken, waarvoor hij een Mark per avond ontving. De man verontschuldigde zich met te zeggen, dat hij het moest doen „om te leven". Volgens geneeskundig oordeel zijn de motieven, die Weiszenberg drijven, èn geldzucht èn zinnelijke lust. In ieder geval gaat er van dezen „profeet" een daemonische macht uit. Huwelijken worden door hem ongelukkig gemaakt, vrouwen keei"den man en kinderen den rug toe, omdat hij haar niet losliet. En wat voor de rechtbank aan het licht kwam over hetgeen voorviel op zijn Woensdagsche uitstapjes in gezelschap van dames ging alle perken te buiten.

Daar de man meer dan één mede-profeet en propagandist heeft in Duitschland, is het gevaar van z'n actie niet te onderschatten. Met zijn Bijbelsohe woorden en genezingen sleept hij velen mee, maar heel het karakter van zijn optreden, zijn vragen aan de dooden en zijn godslasteringen wijst uit dat men hier te doen heeft met een valschen profeet, die de zielen niet vrijmaakt, maar ze vaster verstrikt in de boeien van Satan. En dat terwijl Duitschland in zulk een geestelijk gistingsproces verkeert en zoozeer behoefte heeft aan getrouwe getuigen. De godsdienstgeschiedenis leert dat er perioden van geestelijke vernieuwing met zekere regelmaat worden voorafgegaan door een golf van occultistisch mysticisme, zooals de morgenschemering voorafgaat aan den opkomenden dag. Het ware te wenschen dat de dwaalgeesten van dezen tijd ook als voorteekenen mochten gelden van een in wording zijnde periode van geestelijke vernieuwing door des Heeren Woord en Geest.

Circulaire voor Hongarije.

Naar men weet neemt ons blad geen circulaires op. Maar in deze rubriek is het ons wel toegestaan. Het Hollandsch-Hongaarsch Comité pleit:

Ongeveer zes jaar geleden heeft het Comité tot uitbreiding van het Koninkrijk Gods in Hongarije een bijdrage gevraagd voor dezen arbeid, die aanbevolen is door de Generale Synode der Geref. Kerken, te Utrecht 1923, art. 69 der Acta. Vele kerken en particulieren hebben aan dit verzoek voldaan en ons in staat gesteld op verschiilende wijze de Gereformeerde actie in Hongarije te steunen. Zoo is Ds Töltessy een jaar lang voor rekening van ons Comité reizend predikant geweest. Vooral onder de theologische studenten heeft hij uitnemend gearbeid; in verschillende kerken en zelfs op klassikale vergaderingen is hij opgetreden. ÜSTederlandsche boeken, o.a. de Gereformeerde Dogmatiek van Prof. Heyns, zijn vertaald en uitgegeven. Reeds is een deel van de Catechismus-preeken van „Menigerlei Genade" in het Hongaarsch vertaald en gedrukt. Deze boeken worden voor'lagen prijs verkrijgbaar gesteld, omdat de tractementen van de predikanten in Hongarije over het algemeen nog ontoereikend zijn (40 a 60 pet.

van vóór den oorlog). Ongeveer de helft van de Catechismus-preeken is vertaald. We zouden echter gaarne ook de tweede helft van de Catechismus-preeken laten verschijnen. Dit is een zaak van groot belang, omdat de predikanten deze boeken voor hun preeken gebruiken. Ons doel is den arbeid voor de uitbreiding van Gods Koninkrijk in Hongarije zóó te leiden, dat de Gereformeerde broeders over eenigen tijd, zij het met veel opoffering, zelfstandig werken, financieel op eigen wieken drijven, en langzamerhand de hulp van Nederland ont-• beren kunnen. Voorloopig is echter voor verschillende belangen nog steun noodig.

Op 't oogenblik js de kas van ons Comité leeg.

Daarom vragen wij U dringend om een gave voor den arbeid van ons Comité. Indien allen, die iets voor dezen arbeid in Gods Koninkrijk voelen, een bijdrage zenden, zal deze aanvrage 'hoogstwaarschijnlijk de laatste zijn die voor dit doel tot U komt.

De Heere heeft den arbeid van onze Gereformeerde broederen in Hongarije rijk gezegend. Er is op velerlei terrein en bij vele personen 'kentering ten goede te bespeuren.

Geeft dan, wij vragen het U met aandrang, aan onze bede gehoor. ' ^

Gedenkt onze trouwe Hongaarsche Gereformeerde broederen in Uwe gebeden.

Het Hollandsch-Hongaarsch-Comité:

Prof. Dr H. BOUVTOLAN, Voorzitter. Prof. Dr F. W. GROSHEIDE. Prof. Dr H. H. KUYPER: Dr B. WIELENGA. Prof. Dr T. HOEKSTRA, Secretaris-Penningmeester.

De gelden te zenden aan het adres van Prof. Dr T. Hoekstra, Broederweg 19, Kampen (Po.stgiro-nummer 67731).

Warm aanbevolen. «

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 1927

De Reformatie | 8 Pagina's

Pers-stemmen.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 4 februari 1927

De Reformatie | 8 Pagina's