GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Hemelvaart.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hemelvaart.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daarom zegt Hij: Als Hij opgevaren is, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft den menschen gaven gegeven". Ef. 4 : 8.

Wat hier door den apostel Paulus wordt aangehaald, is een woord uit Psalm 68. Die Psalm is een lied ter dankbare herdenking van de overwinning op Israels vijanden. David bezingt, hoe de Heere hem hielp tegen zijn vijanden en de zege hem gaf.

God kwam ter hulp met Zijn hemelsche heirscharen in den strijd. Zijn strijdwagens waren tienduizenden — en de overwinning kwam aan Israël. Zegevierend trok de koning Jeruzalem binnen aan het hoofd van zijn troepen. Of neen, anders zingt David het: de Heere zélf trok na den strijd Jeruzalem, Si ons hoogte o-p; Hij is opgevaren in de hoogte. En vele gevangenen heeft David, of weer neen, heeft de Heere voor Israël gemaakt. „Gij hebt de gevangenis gevankelijk gevoerd". Gebonden trekken de vele gevangenen achter David aan, Jeruzalem in. Zoo is het een lied van grootsche zege en groeten zegen, dat David na de overwinning zingt.

Duizend jaren later zit Paulus gevangen in Rome. Hij schrijft aan de gemeenten van Klein-Azië de heerlijkheid van Christus en van Zijn gaven. Als hij aan de grootheid daarvan toekomt en aan de souvereiniteit van Zijn uitdeelen der gaven, dan komt hem het woord van Psalm 68 te binnen. En dan schrijft hij de glorie der hemelvaart van Jezus Christus, Davids groeten Zoon, in de vrij aangehaalde woorden van den Psalm van David, die immers in zijn koningschap een type van Jezus den Heere was.

Zóó is wat David te beurte viel profetie van de verhooging van den Heiland geweest. Dat is nu de hemelvaart van onzen Heere: Als Hij opvoer nam Hij de gevangenis gevangen. De gevangenis, dat is hier niet het gebouw, waarin de gevangenen opgesloten zijn, maar overdrachtelijk de gevangenen zelf. Als Hij opvoer naar de hemelen, heeft Hij gevangenen gemaakt en gebonden achter Zijn zegewagen aangevoerd.

Vijanden, die sterk en wreed, onbarmhartig wreed, de gefcochten door het bloed van het Offerlam Gods zouden benauwen. Maar Hij heeft ze gevangen genomen en doet hen geboeid gaan achter zich in de glorie van Zijn hemelvaart.

Wil ik u enkele noemen?

Daar is de wereld der zonde en van het ongeloof. Hij heeft haar in Zijn macht. Ze belaagt de gemeente en ze benauwt de Christenen met haar vijandschap en haar haat en haar spot. Maar ze is in de macht van .onzen Heere. Ze is gebonden. Met al haar stout vertoon kan ze niets doen zonder Zijn wil. Heeft Hij niet gezegd: „Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde"?

De tweede vijand is de Satan zelf. Hij kan nog ontzaglijk benauwen. Hij verstrikt en bestrijdt Gods Christenen tot aan het einde toe. Maar — hij heeft het verloren, zoodat hij nog niet een minuut Gods kind kan aanvechten zonder dat de Koning het wiL

En de derde , is de dood. De vreeselijke dood', waarheen we gaan. Maar door Zijn opstanding heeft onze Heere Jezus ook dien dood overwonnen en nu gaat ook de dood gebonden achter Hem aan, een dienstknecht van den Koning, die' niets kan doen, dan Gods strijders na al hun moeiten de poort te .openen naar het Vaderhuis met zijn vele woningen.

Het is een verblijdend gezicht, dat bij de hemelvaart van onzen Koning en Heere is te zien naar dit woord des Heeren. Hij gaat vooraan ten troon. Maar niet alleen — gebonden schrijdt achter Hem aan heel een stoet van vijanden, die nu voor eeuwig in Zijn hand zijn en in Zijn macht.

Als Gods Christenen dat nu maar mogen zien met het oog des geloofs, dan vieren ze hun hemelvaartsfeest als een féést.

Wat de hemelvaart van Jezus Christus 'is in het licht van dit woord?

O, het is immers dit, dat Hij, uw Koning en Heere, alle macht heeft. Dat in Zijn hand nu de leiding ligt over uw leven en lot.

De wereld met haar haat — ze is in Zijn hand.

Satan met zijn helsche listen, waarmee hij uw ziel soms benauwt —• hij is in Zijn hand.

De dood, die in uw bestaan woedt met zijn pijn — hij is in de macht van uw Heere.

Gevangen zijn ze alle. Ze doen niets dan dienend arbeiden aan de zaligheid van wie den Heere toebehoort.

Heel het leven met al wat het brengt staat voor een kind van God in hemelvaartslicht.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 1930

De Reformatie | 8 Pagina's

Hemelvaart.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 mei 1930

De Reformatie | 8 Pagina's