GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

EVEN PARKEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EVEN PARKEEREN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Schut uw Heem!

De Heemschutbeweging is u natuurlijk welbe- Ikend. Zij vond haar geestelijken vadeï" in Victor de Stuers, die als ©en paladijn del' schoonlieild in ons pai-lement de lans brak voor het Hoilandsch-eigene in stedenbouw en landschapsbeeld. Lang een eenling, heeft zijn streven) vrudht gedragen en wordt thans door de vereenighig van dien naam voortgezet. Het gaat daarin maar niet om het behoud van den Zaanschen Molen en van de Urker Broek. liet gaat tegen den oonfectieh bouw met zijn karakterlooze straten, liet gaat tegen de nivelleeringszucht die Amsterdam en Moskou, Den Haag en Parijs wil gieten uit één vorm, wil maken naar het gipsmodel van zuiver'-miateriëele behoeften. Schut uw Heem! wil dus niet zeggen: conserveer al het bestaande, maar restaureer in den O'orspronkelijken stijl en bouw! xiit naar natio^ naai motief!

In deze leuze vinden wij ook een schoon parool voor den strijd op het breede terrein des levens. : Wij wiUen geen confectie-volk zijn, of de coupeurs den naam dragen van M, a!rx: of van Hitler, maar wij willen schutten den Hollandschen Heem, wij. willen restaureeren in den Calvinistischen stijl, waarin wij eenmaal groot zijn geweesit.

Het is op de steigers echteir uitkijken wat de klok slaat. Niet iedere tas steenen is geschikt materiaal en er zijn wel aannemiers, die juisr ter beetnemers mochten genoemd worden. Bijv. op de steigers loopt glunderend rond de Kberale architect. Het is hoogst merkwaardig dat hij letterlijk niets heeft geleerd. Dezelfde eigenwaan, die hem vroeger deed pochen het denkend deel der matie uit te maken, doet hem nu ellcen goeden, maatregel een liberalen maatregel noemen en elk igroot staatsman als feitelijk een liberaal voorstele len. Evenals in de oude verkiezingsdagen heeft hij ook thans de witte das omgestrlkt en doet zich als de vriend der kerk voor. Maar wij vergeten den strijd onzer vaderen niet. Wij vergeten niet, dat de liberaal den Bijbel van de school heeft genomen. fWij vergeten niet, dat hij in eiken strijd voor huwelijkseer en zedelijkheid de zijde koos van den socialist. Wij vergeten niet, dat hij in sarcasme jegens het Calvinisme vaak den rooden neef de loef heeft afgestoken. Niet van den libertijn en zijn theorieën wachten wij de reddimg van onzen Heem, maar van de beproefde beginselen der Vaderen. Nationaal willen wij zijn, maar nieü ixi den geest van 1813 en 1848, maar in den geest van Marnix en (Jroen!

Een erger gevaar vormt de fascist. Wij vergeten niet, dat er ook goede diingen in zijn credit geschreven mogen worden. Zijn geloof in zijn beiglnselen, zijn moed om te strijden, zijn consequent willen doortasten tot de wortelen van het kwaad, zijn stellen van het geslacht boven de persoonlijkheid, het zijn alles dingen, die wij üi hem waairdeeren kunnen. Maar zoo min wij voor Koning Demos wenschen te knielen, zoo min willen wij aan eenig mensch, noch aan eenig ras de aanbidding brengen, die alleen toekomt aan den Koning der Eeuwen! Wij willen geen nationaalsocialisten, maar nationaal-calvinisten zijn! Wij laten de Kerk niet geüjkscliakelen! Die gelijkschakehng hebben wij niet aangenomen uit de hand van Oranje, wij denken er niet over die aan te nemen uit de handen van Mussert! Wij willen de Overheid niet tot Oppierschoolmeester, wij willen geen Staatsopivoeding. Wij laten onze 25000 jonge mannen en onze 25000 jonge vrouwen, onze 12000 knapen en onze 9000 jonge meisjes, vereenigd in onze jeugdbonden, niet omvormden tot Mussert-Jeugd!

Daarom roepen wij bij het naderen van de stembus elkander toe: Schut uw Heem!

O, er is geen twijfel aan of wij hebben in vel© opzichten retour gemaakt in den grootscihen strijd' onzer vaderen om 't gansche leven te leggen aan de voeten van den Christus. Maar wij willen onze war penen weer scherp slijpen! Wij willen ons opnieuw bewust instellen op onze eigen beginselen! Wij 'wiUen weer de kreet aanheffen: Tegen Staats, socialisme en tegen Volkssouvereiniteit! Wij willen in de maatschappij geen knieval do'en voor den iMammon en evenmin voor de Massa. Wij zoeken iniet naar allerlei vreemde monturen, waarin de losse steenen van het maatschappij-leven zouden moeten worden gezet. Toch willen wij een maatschappij en geen maalstroom! Wij willen politiek en sociaal leven uit het Verbond en ons volk terugroepen tot het Verbond. In de Buitenlandsche politiek willen wij onze veiligheid zoeken in de trouw van den Potentaat der Potentaten. In bmneailandsch beleid staan naar de Geredhtigheid, die een volk verhoogt!

Zoo willen wij in de pohtiek ons volk spreken van Gód, Die de volken bemint en hen roept ondier den scepter van den Christus.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 april 1937

De Reformatie | 8 Pagina's

EVEN PARKEEREN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 30 april 1937

De Reformatie | 8 Pagina's