I. Naar aanleiding van het onderwijs-debat in de Kamer. - pagina 104
16
mand
zich op zijn
volksschool
gemak dan de moderne Jood;
ontoegankelijk
terwijl feitelijk die
voor den geloovigen Chi-isten, hij zij dan Gereformeerd, Roomsch of Mennoniet. ^ Op de Veluwe weet men raad te schaffen en bestaat de gemengde school hoogstens in naam. In Noordbraiant en Limburg stoort men zich aan geen abstracties en is de volksschool feitelijk Roomsch. In de groote steden houdt het bijzonder onderwijs de Staatsschool is
-
bedwang. Voor het grooter deel van ons land treft de wet dus geen doel. Haar tyrannie gelukt slechts in dat kleiner deel van ons land, waar óf de meerderheid alle positief geloof verloor, óf de gemengdheid der bevolking aan de Schoolwettheorie kracht leent. De conscientie-clausule van Artikel 23 der schoolwet, die den schijn aanneemt van de conscientie te beschermen, heeft dus metterdaad geen andere strekking dan om de conscientie geweld aan te in eerbiedig
doen.
.
Onder de
der vrijheid van overtuiging wordt de practische conscientie-vrljheid in ons Nederland ondermijnd. Is het te veel gevergd, zelfs op het standpunt onzer wederpartijders, dat aan de dubbelhartigheid een einde kome? Durft men den eisch onbillijk keureu, dat een wettelijke gewetens-cl^usnle 1. niet een denkbeeldige conscientie maar het werkelijke geweien van Nederlandsche burgers bescherme; 2. dsit geweten slechts dan bescherme als het in gevaar is; 3. over de vraag of het zich bedreigd acht, dat geweten zelf late oordeelen? leuze
Eerbied voor de begrippen van andersdenkenden
Onze Schoolwet schrijft voor «dat de onderwijzer zich te onthouden heeft van iets te leeren, te doen of toe te laten wat strijdig is met den eerbied, verschuldigd aan de godsdienstige begrippen van andersdenkenden." Is ooit ongelukkiger volzin uit de pen van onzen wetgever gevloeid ?
Ontleed die phrase en
«Andersdenkenden"
zie
waartoe ge komt
niet een kerkgenootschap of godsdienstige vereeniging, maar de menigte des volks in zijn enkele leden genomen, voor zoover ze anders denken dan de onderwijzej of één der leerlingen, die aan zgne zorgen zijn toevertrouwd. d.
i.
Deze » andersdenkenden" mag men niet kwetsen. Uitnemend. Alles is te weren en tegen te gaan, waardoor dezen » andersdenkenden het verblijf in de school onmogelijk zou worden gemaakt.
Kan het beter ? De openbare school moet voor nu
niet
of ge
de
ieder toegankelijk zgn. Baat het buitendeur' al voor mij openzet, indien ge de
,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1875
Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1875
Abraham Kuyper Collection | 176 Pagina's