GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Engeland, Scheuring in de ritualistische paitij.

Wij deelden reeds mede, dat in de Ritualistische partij in de Engelsche staatskerk, door de uitgave van het boek Lux Mundi, eene scheuring dreigde. Lux ATimdi was een program van Ritualistische leeraars, die daarin verklaarden, dat zij de afbrekende critiek uit Duitschland naar Engeland overgebracht, huldigden. In de laatste bestuursvergadering van de «English Church Union, " tot hiertoe het vereenigmgspunt der Engelsche Ritualisten, stelde de hoogbejaarde maar nog strijdvaardige aartsdeken van Taunton Denison eene resolutie tegen de moderne oud Testamentische critiek. Hij verlangde, dat de vergadering verklaren zou, dat zij gekant is tegen de bestrijding van de ongeschondenheid en het gezag des Ouden Verbonds, zoowel als tegen de door de nieuwere critici gegeven voorsteUing, alsof het wtten des Heeren in de vraagstukken der • critiek beperkt was, zoodat de uitspraken des Heeren in deze niet tot regel zijn aan te nemen. Het bestuur van de „Church Union" weigerde een verklaring in afkeurenden zm af te leggen, op grond dat het niet ging, onder de huidige omstandigheden een dergelijk voorstel in een lichaam als de Church Union te behandelen. Denison is daarop van zijn plaats aan de bestuurstafel opgestaan, verklarende, dat hij geen lid van de Church Union meer blijven wilde.

De Church Union is echter opgericht »tot verdediging en handhaving van de leer en discipline der kerk van Engeland, tegen alle aanvallen van binnen en van buiten", waarbij speciaal het rationalisme genoemd wordt, gelijk in de statuten uitgedrukt is. Zij die in de Church Union het met Denison eens zijn, hebben in de volgende algemeene vergadering der vereeniging voorgesteld, om de woorden: »de leer enz." uit de statuten te schrappen, om eene duidelijke verklaring uit te lokken omtrent de positie die de Union tegenover de moderne critiek inneemt. De tegenstanders van Denison hebben echter op die vergadering de overhand gehouden, waarop velen hun lidmaatschap hebben opgezegd.

Tegen de Ritualisten is meermalen ingebracht, dat zij de Episcopale kerk Rome in de armen voerde. Het blijkt van tijd tot tijd dat die beschuldiging niet zoo geheel ongegrond is, althans dat er Ritualisten zijn die niet anders in het schild voeren, dan om de staatskerk van Engeland weder onder den paus te brengen.

Zoo bestaat eene »orde van den Heiligen Verlosser", wier doel een lid aldus beschreef: »In 1887 werd ik lid van de orde van den H. V., welke onder bisschoppelijke sanctie in de Engelsche kerk arbeidt. Ik hang met mijn geheele hart en met geheel mijne ziel de kerk van Rome aan, welke naar mijne vaste overtuiging trots toevallige haar niet aanklevende fouten in de discipline de zuiverste en meest apostolische gemeenschap is, die ooit bestaan heeft, onzondig en onfeilbaar.

Verder geloof ik dat de paus krachtens goddelijke volmacht het opperste hoofd van de kerke Christi is, en dat allen, die zijne heerschappij niet erkennen, daardoor de aanspraak op den naam van katholiek verbeurd hebben. Ik geloof, dat in tucht, leer en zedelijkheid de kerk van E.igeland ganschelijk verdorven is, en dat een blijven in haar alleen voor hen gerechtvaardigd is, welke de goddelijke roeping gevoelen, haar tot ootmoedige en onbepaalde onderwerping aan den H. Stoel te helpen terugbrengen; en dit is het doel van de orde van den H. Verlosser". De Chureh Times ontving van een ander lid der orde eene geloofsverklaring, waaiin te lezen staat; dat er naar de instelling van Christus zeven sacramenten zijn.

Gelukkig bleek het, dat het voorgegeven arbeiden onder bisschoppelijke sanctie een leugen was. De Chureh Times en andere Ritualistische bladen waarschuwen nu ernstig voor de orde van de H. V., doch het komt ons voor, dat men beter deed, om eens te onderzoeken of men niet oogst wat eerst met kwistige hand werd gezaaid. Is het niet reeds jammerlijk dat een »orde" bestaat, die zich naar den Verlosser noemt en dat er een »gilde aller zielen" is en eene «broederschap van het Heilig Sacrament? "

Hoe het met de tucht in de Engelsche staats kerk gesteld is, blijkt uit het volgende; In de parochie Oppen Clapton bestaat een vrouwenklooster, dat in verband staat met de orde van den Heiligen Verlosser. Nadat het geheime doel dezer orde openbaar geworden was, schreef de predikant van de St. Thomaskerk aan de Priores en de leden van het klooster een brief om haar den toegang tot het H. Avondmaal in zijn kerk te verbieden, als zij niet alle band met de orde van den H. V. verbrak. De predikant ontving het volgende onbeschaamde antwoord

»Dank voor uw schrijven, waarin gij alle leden van mijn orde verbiedt in de St. Thomas te communiceren. Maar ik veroorloof mij op te merken, dat uw verbod niet het papier waard is, waarop het geschreven is. De kerk van Engeland matigt zich geen ander recht aan, dan om openbare zondaars van het Sacrament af te houden, ea ook daartoe is zij jammer genoeg niet in staat. Ik zal het genoegen hebben, zoo spoedig als er gelegenheid is te communieeren, en zal niet missen, u dit te rechter tijd te melden."

Ik heb reeds mijne vaste overtuiging uitgesproken, dat wat de tucht betreft, de kerk van Engeland hopeloos verdorven is. U denkt daar natuurlijk anders over; maar om u te overtuigen, zal ik uit uwe hand de communie verlangen, en tot mijn leedwezen ben ik volkomen zeker, dat u, trots uw verbod, het niet wagen zal, mij het Sacrament te weigeren."

Zeker is het vreeselijk om in te denken dat eene voorgangster van eene zusterschare, die zich, hoezeer ook dwalend, er voor uitgeeft den Heere te willen dienen, naar het H. Avondmaal gaat, om daarmede de tucht te trotseeren; maar nog vreeselijker is het, als wij het indenken in welk een jammerlijke toestand de Engelsche staatskerk gekomen is. Beter nog de Roomsche Hiërarchie, dan een Hiërarchie die machteloos is en door haar bestaan, het oefenen van tucht naar Gods Woord onmogelijk maakt.

WINCKEL.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 september 1892

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 18 september 1892

De Heraut | 4 Pagina's