GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In het Amerikaansche blad Be Wachter las men in nummer 39 de volgende critiek op ons kort artikel in zake de Vrijmetselarij, die we hiermee onder de oogen onzer lezers brengen. Het artikel luidt als volgt:

Het spreekt van zelf dat het in 't geheel niet op onzen weg ligt om, 't zij ter instemming, het zij tot tegenspraak, een oordeel te vellen over 't onderstaande, dat wij lazen in De Heraut van 30 October. We geven 't aan onze lezers, omdat het oordeel van ieraaijd als Dr. Kuyper over een onderwerp, dat hier de gemoederen zoo zeer in beweging gebracht heeft, natuurlijk belangrijk is. Opmerkelijk is 't ook dat dit oordeel wordt uitgesproken ruim-een week nadat Dr. Bavinck en Prof. Wielenga van hunne reis naar Ame rika in Nederland zijn teruggekeerd. Of daar tusschen nu verband bestaat, kunnen wij natuurlijk niet beslissen. Uit De Heraut van 30 October.

De vraag of het lidmaatschap van een Vrijmetselaarsloge al dan njet vereenigbaar is met de Gereformeerde belijdenis, duikt ook in ons land gedurig weer op.

In Amerika is hierover voor korte jaren harde strijd gevoerd, en daar te lande heeft deze strijd zelfs tot allerlei scheuring geleid.

Toch behoeft over dit punt, naar het ons voorkomt, geen verschil van inzicht te bestaan.

De vrijmetselarij is ongetwijfeld een geheime vereeniging die in beginsel tegen de Christelijke religie en het Koningschap van Christus gekant is.

Wel heeft ze haar ideaal, en ligt in dit ideaal veel schoons; maar dat schoon is uitsluitend aan den na tuurlijken godsdienst ontleend, en heeft juist daardoor haar macht in principieele tegenstelling met het Kruis van Christus gebracht.

Wel niet overal in dezelfde mate: want in Engeland en in Amerika dragen de loges gemeenlijk een veel minder vijandig karakter; maar dit neemt toch niet weg, dat ook de Angiicaansche loges op hetzelfde onware beginsel rusten, waarop een dienstknecht van Christus geen ja en amen zeggen kan.

Vraagt men dan ook, of iemand tegelijkertijd een waarachtig beli der van dep Christus en een bewust aanhanger van het beginsel der vrijmeiselarij kan zijn, dan moet zonder aarzelen geantwoord, dat dit onmogelijk is.

Waaruit dan tevens voortvloeit, dat wie zijn broe der lief heeft, aan elk belijder van Christus ten sterkste ontraden moet, om vrijmetselaar te worden, en zelfs zoo hij het is hem moet dringen, om dien verkeerden band te verbreken

Maar om nu aanstonds te zeggen, dat een iegelijk die zich bij de vrijmetselarij aansloot, of er niet mee breekt, den Christus verloochent en door de kerk gebannen moet worden, gaat veel te ver.

Dit zou wei zoo zijn indien de loges overal haar beginsel op den voorgrond schoven, duidelijk uitspraken, en van elk vrijmetselaar adhaesie aan ditbeginsel vroegen.

Maar dit is volstrekt niet het geval. Tal van vrijmetselaars weten zoogoed als niets van het eigenlijk beginsel, waardoor deze vereeniging ge dreven wordt. Nooit is hun een belijdenis van een bewust verkeerd beginsel afgevergd En als gevolg hiervan hebben ze nooit den strijd tusschen de loge en de kerk voor hun conscientie gestreden.

Deze allen nu weten niet wat ze deden, en mogen daarom niet op staanden voet veroordeeld worden. Veeleer zal men voor hen bidden, gelijk Jezus het voor zijn vervolgers deed.

En zoo dan aan dit gebed zich onderrichting en vermaan paart, zoo men al meer duidelijke denkbeelden over het streven der vrijmetselarij verspreidt, de lieden inlicht en ze op de hoogte helpt, och, dan behoeft ge niemand af te snijden, want dan keert elk kind van God zich vanzelf van de vrijmetselarij af.

Bovenstaande is uit De Grondwet overgenomen. De reden, waarom we dat deden is niet omdat de vrijmetselaarskwestie ons hier onbekend is. Sinds jaren was het hier een onderwerp van onderzoek en bespre king, inzonderheid ook op het standpunt der kerk.

Die oude kwestie nog eens opnieuw weer op te halen leert ons niet. Ik geloof beslist dat het lidmaatschap der kerk en der vrijmetselaars loge onvereenigbaar is.

Die lid der kerk is kan het van de loge niet zijn. Hier geldt het: kies u eenen, dien gij dienen wilt.

Dr. Kuyper stemt dit ook volledig toe, gelijk uit het bovengeplaatste blijkt.

Ter andere zijde (en dit is de reden, waarom we dit plaatsen) zegt Dr, Kuyper in hoofdzaak dat velen zich bij de vrijmetselaars loge aansluiten zonder te weten het beginsel waardoor de vrijmetselarij gedreven wordt.

Deze allen (zegt Dr. Kuyper) weten niet wat zij doen. Men moet dan dezulken niet op staanden voet veroordeelen, maar voor hen bidden en onderrichten en vermanen en..., dan behoeft de kerk ten slotte nie mand af te snijden, want dan keert elk kind van God zich ten slotte van de vrijmetselarij af.

Als dat nu de Bijbelsche weg is zooalsDr. Kuyper die hier voorstelt, dan krijgt de kerk het (voornamelijk hier in Amerika) zeer gemakkelijk Zijn er gemeenten waarvan sommige domine's, ouderlingen en dia kenen vrijmetselaars zijn, dan moet de kerk maar voor hen bidden, hen onderrichten en vermanen, en dan zullen de kinderen Gods de vrijmetselaars loge van zelf wel verlaten.

Ik dacht als Dr. Kuyper hier dan eens was en woonde dan was hier ongetwijfeld voor ZEw. veel werk, om te bidden, te onderrichten en te vermanen.

Maar nu doe ik in mijne gedachten aan ZHg, de vraag: als die vrijmetselaars, ook na het bidden, on derrichten en vermanen, dan blijven waar zij zijn en u doen verstaan dat het lidmaatschap der vrijmetselarij met dat der kerk zeer goed vereenigbaar is en dat vele vri metselaars de beste Christenen zijn: wat moet de kerk dan doen?

Moet men dan de kerkelijke tucht op dezulken toe passen of niet? . , , , ..,

Dat de gemeente Gods er met dadeli)k met ruw geweld moet op in hakken, dat ligt van zelf voor de hand. Zie Matth. 18:15-18. Zij zoeke tot behouden waar dit mugelijk is.

Echter wake de kerk ook voor de eere Gods en het heil der gemeente. Christus en Belial hebben geene gemeenschap. Zoo ook kan niemand Christus en Belial te gelijk als Zijn koning erkennen. Hier moet de kerk handelend optreden,

Onkunde in de vrijmetselaars aangaande het eigenlijke beginsel, standpunt, richting en doel van de vrij metseiarij kan onmogelijk op den duur verschoonbaar zijn.

Was het voor Israel verschoonbaar dat het als natie den sleutel der kennis had weggev/orpen ? Immers neen! Dat volk kon en moest de waarheid weten.

Ook de vrijmetselaar moet weten, wat hij doet. Hij is er verantwoordelijk voor.

Ook kan de vrijmetselaar bij zijn intrede in de loge weten dat hij tegen Gods Woord handelt en den Heere lezus verloochent, en dit kan nooit verschoonbaar zijn.

l8 het lidmaatschap der kerk en loge onvereenigbaar, dan moet de kerk gebed onderrichting en vermaan, bij eene blijvende weigering om de vrijmetselarij te verlaten, dezen (vrijmetselaars) van de gemeente verwijderen door ze af te snijden.

Aan wat we onder onze leaders hierover schreven, zij nog toegevoegd, dat de jongste Encycliek van Leo XIII hetiielfde th< .ma behandelt; zich zelfs nog sterker tegen de Loge uitlaat; maar daarom nog niet tot de conclu ie van persoonlijke excommunicatie komt.

KUYPER.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1893

De Heraut | 4 Pagina's