GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Kerkgeschiedenis.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerkgeschiedenis.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het volgende wordt medegedeeld uit de rede over „Het object der Kerkgeschiedenis", waarmee professor Dr. H. Bouman, benoemd hoogleeraar ' aan de Theol. School te Kampen, zijn ambt aanvaard heeft.

In het eerste deel zijner rede zet de spreker uiteen hoe, in den loop der historie, de voornaamste geschiedschrijvers Eusebius, de schrijvers van de Maagdenburger Ceutarien, Gottfried Arnold, Mosheim, Secules, Neander, Baur, e. a. gedacht hebben over het object der Kerkgeschiedenis.

Vervolgens vestigde hij de aandacht op het streven, dat in den laatsten tijd opkwam, om, zooals Loofs, E. Preuschen e. a. willen, de Kerkhistorio te zuiveren van de dogmenhistorische stof, of om, zooals Harnack, Weinel, Pijper en S. Cramer, onder den invloed van de nieuwere opvatting van den godsdienst het eigenlijke voorwerp van de kerkgeschiedenis te zoeken in het inwendig leven der kerk, in het godsdienstig zedelijk leven en het leven der vroomheid. Zoodoende gaat de kerkhistorie over in „Religions geschichtliche en Religions-psy-(.hologische Betrachtungen".

De Kerkgeschiedenis moet echter blijven volgens de Schrift de historie der Christelijke Kerk. De H. Schrift is het pricipium unicum Theologias, waaruit wij de Kerk leeren kennen. De Kerk is een vergadering van geloovigen, het lichaam van Christus, dat ofschoon levende op aard en trachtende in te dringen in het menschelijk leven en dat te hervormen, hare bestemming niet heeft op aarde, maar in den He mei.

De kerk heeft een zichtbare en onzichtbare zijde, van het zichtbare kunnen wij alleen eene beschrijving geven. Object der kerkhistorie is de zichtbare kerk, die uitkomt in haar instituut en in haar organisme. In de kerk als lichaam vaii Christus werkt het leven van het Hoofd, dat geen mensch kan zien en voorwerp is des geloofs, maar welk leven toch openbaar wordt in het leven des geloofs, in de krachten en gaven van hf.t Koninkrijk-Gods.

Dat leven dringt van uit het middelpunt naar den omtrek van het menschenleven en vindt zijn zichtbaren vorm in het instituut, dat door Christus gesticht is om het leven der kerk te leiden en tot zijn vervulling te brengen. Voor dat doel gaf Christus zijn woord. De geschiedenis der kerk kon genoemd worden de geschiedenis van de werking van het woord. Het woord wordt uitgedragen in de wereld, stuit op verzet, het werk door, tracht trots alle belemmering baan te breken, het bewustzijn om te zetten, het overwonnene te doordringen en voor te bereiden voor den dag van Christus,

God de Heere voert door het woord onder de leiding des Geestes zijn Raad uit en brengt onder aanvoering van Koning Christus de kerk tot hare volmaking. De kerkgeschiedenis beschrijft den ontwikkelingsgang van dat Uchasm van Christus. Deze ontwikkeling gaat onder den machtigen invloed van het woord. Het woord wordt gepredikt en verovert de wereld, daarom is de kerkgeschiedenis voor een deel zendingsgeschiedenis.

Het woord gaat in in het bewustzijn en doet het dogma geboren worden, en daarom is de kerkgeschiedenis zon.der de geschiedenis der dogmata niet te verstaan. Het woord wordt door ambten en diensten gedragen tot de gemeente, schept orde en recht in de gemeente en daarom mag in de kerkhistorie niet ontbreken een beschrijving in hoofdtrekken van de ambten en de diensten van het recht der kerk.

Het woord dringt door in het innerlijke leyen en tracht een christelijk leven te creëeren, de wereld van voorstellingen en aandoeningen te beheerschen en daarom kan de geschiedenis van de werking des woords in het godsdienstig en zedelijk leven en in het leven der vroomheid niet ontbreken. Maar nimmer mag, zooals in den laatsten tijd pogingen zijn aangewend, dit onderzoek bedoelen de keikgeschiedenis te vervormen.

Het eigenlijke voorwerp der Kerkgeschiedenis moet blijven de geschiedenis van dat machtige instituut door Christus gesticht tot doorwerking van de kracht des woords in de menschheid tot de komst van Gods Koninkrijk en de verheerlijking van zijn nooit volprezen Naam.

Zij is de geschiedenis van het regiment van Christus.

Met de gebruikelijke toespraken werd de rede geëindigd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 15 februari 1903

De Heraut | 4 Pagina's

Kerkgeschiedenis.

Bekijk de hele uitgave van zondag 15 februari 1903

De Heraut | 4 Pagina's