GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

N.-Amerika. Kerkelijke de leer. tucht over

Wij lezen in De Hope:

»In een van mijne artikelen over de Belijdenissen der Gereformeerde kerken had ik gezegd : „Het spijt ons, dat de kerkelijke tucht over de leer tegenwoordig schier eene onmojelijkheid is i^eworden." Ds. Winckel in De Heraut, die mijoe artikelen met waardeering aanhaalt, leidt hieruit af, dat ik dit niet zeg met het oog op de Gereformeerde kerken in de nieuws wereld, waarin nu tucht over leer en leven wordt uitgeoefend, maar dat dit slaat op c'e vele Presbyteriaansche, Congregationalistische, Baptisticbe en andere kerken, waarin men steeds meer de belijdenis der vaderen laat va, ren. Ik dacht niet aan enkele kerken, toen ik dat pesegde neerschreef, maar aan den kerkelijken toestand tn het algemeen. Het individualisme begint meer en meer heerschappij uit te oefenen zelfs in kerken, die, wat de theorie aangaat, tucht over de leer konden uitoefenen, indien zij slechts wilden.

In Cjngregationalistifche en Biptistische kerken ligt de zaak natuurlijk anders, omdat iedere Kerk op zichtelve staat. Ia de Gereformeerde Kerk en, zoa vee als ik er mee bekend ben, in iUe Presbyieriaansche kerken hier te lande, kon de tucht over de leer uitgeoefend worden, en toch blijkt het schier onmogelijk te zijn, omdat men ketteij igerij als een vreeselijk onrecht aan-«et een broeder in Caristus aangedaan, omdat hij misschien niet in alle kleine-bij soaderheden met de belijdenis der Kerk overeenstemt. De publieke opmie is tegen tucht o? er de leer. Die tegenzin tegen wat men ketterj rgerij noemt, neemt in de kerken hand over hand toe. Ik «•as eens in gesprek met een ieeraar der Chr, Gcref, Kerk over dit punt. Hij meende, in zijne Kerk was alles in orde. Maar op mijne vraag: Zij. t gij lelter van uw eugdig volk? bleef hij mij het antwoord schuldig. In dit opzicht zijn onze toestanden volstrekt niet, wat iij behoorden te zijn. Men moest zich, waar men overluigd is van den zegen der tucht over de leer, met in een hoek laten drijven door menschen, die geen besef hebben van bet wezen en de glorie der Gsreformeerde discipline over de leer. Wij strijden immers niet tegen menschen, maar voor de waarheid, en dat uit liefde en niet uit haat".

WiNCKEL.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 januari 1908

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 januari 1908

De Heraut | 4 Pagina's