GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitschland. Uit den arbeid der R ij n s c h e Zending.

De Rijnsche Zending heeft dit jaar, evenals het voorgaand, een groot tekort. Verleden jaar kwam er luim /113 000 te weinig in, dit jiar bijna een ton gouds. Er moet in 1908 een bedrag van bijaa 7 tonnen gouds saamgebracht worden, om de rekening der Rijnsche Zending ts laten sluiten.

Het tekort is niet ontstaan doordat het bestuur op te royale manier salatiësrt of onnoodige uitgaven doe!-, maar doorcat het zich genoopt zag het zendingsterrein voortdurend uit te breiden. Wij leven tegenwoordig iu een zendingstijd, gelijk die er te voren nog niet geweest is. De Heere doet de deuren der wereld voor de prediking van het Evangelie in deze dagen kennelijk open, en daardoor wordt de Christenheid tot een steeds zwaardere taak geroepen. De Rijnsche Zending heeft het in de eerste plaats als haar loepicg beschouwd, om de door Düitachland pas verworven koloniën in Zuid-West-Afrika en in Nieuw Guinea tegaan bearbei­ den. Juist de arbeid op dit terrein vraagt groote offers aan geld. Het bestuur mag er niet aan denken, om den arbeid in die landen te laten varen of met minder kracht door te zetten. De Roomsche kerk is daarmee met grooten ijver aan het werk getogen. Zij heeft zich niet ontzien, zich op oas terrein te nestelen en de Protestantsche zending concurrentie aan te doen. Moet .men zich nu door de Roomsche zendelingen laten verdringen? Nog laten de inboorlingen van Duitsch Zuid-West Afrika zich door de Protestantsche zendelingen bearbeiden; nog willen zij uit hun mond de verkondiging van het Evangelie hooren. Men is daardoor wel genoodzaakt het aantal missionairs met eenige te vermeerderen.

Reeds heeft de Rijnsche Zending er van af moeten zien om den zoo noodige arbeid in China uit te breiden. Op Borneo heeft de Heere zelf een tot hiertoe niet gekend verlangen naar het Evangelie gewekt. Moet het nu zoover komen, dat gebrek aan geld verhindert den Dajikkers de blijde boodschap te brengen ? Op Sumatra is de regeering zelve met de dringende bede tot de Rijnsche Zending gekomen, de nog heidensche stamncen van de Bataks het Evangelie te brengen, opdat zij niet voor den Islam zouden gewonnen worden. Mochten wij hierop een weigerend antwoord geven? Op Nias staan ons de wegen, naar het Zuiden zoowel als naar het Noorden, open. Zal ons werk op Nias brokwerk blijven, of zullen wij de hoop opgeven het geheele eiland aan de voeten des Heeren te brengen ?

Zoo schrijft het bestuur der Rijnsche Zending, dat in zijn streven, nu de kerken niet bij machte zijn den arbeid van de Duitsche broeders te verrichten, door de Caristenen in Nederland gesteund mag worden. De penningmeester der Rijnsche Zending is de heer Adolf Saatweber, fabrikant te Barmen.

Frankrijk. De „Société centrale protestan te”.

In 1847 werd in Frankrijk de „Sociélé centrale protestante" gesticht. Door den arbeid van die Vereenigicg werden in de zestig jiren van haar bestaan 89 kerken gesticht, die zich bij de Gereformeerde kerk voegden. Op dit oogeablik arbeidt zij op 64 Evangelisaliestations met 120 filialen.

De inkomsten der Vereeniging beloopen ongeveer 350.000 francs. Zij laat voor Gereformeerden die iu de diaspora leven, godsdienstoefeningen houden en zoekt het Evangelie ook aan niet protestanten te brengen.

De arbeid van de Vereeniging het ft een drievoudig doel, dat door de woorden bewaren, winnen en opwekken uitgedrukt wordt. De verstrooide Protestanten wil zij voor het geloof behouden, Roomschen en vrijdenkers voor de Gereformeerde kerk winnen en de ingezon ken of verachterde kerken tracht zij tot nieuw leven op te wekken. Ia het loopecde jaar heeft men velen onder de verkondiging vaa het Eraagelie weten te brengen; vergaderingen daarvoor op verschillende plaatsen van Frankrijk gehouden, werden druk bezocht. Mea deed daarbij de ervaring op, dat, wanneer na het gesprokene, gelegenheid gegeven werd tot discussie, die discussie licht uit het spoor geraakte en den indruk van hetgeen er gesproken was verzwakte. Het komt ODS voor, dat het beter zou zijn als men hun, die met den spreker van gedachten wilden wisselen, na afloop der vergadering daartoe gelegenheid gaf.

Voor den léveil of de opwekking van iugezonken kerken heeft de Vereeniging drie reizende predikanten aangesteld, die geholpen door andere begaafde mannen, vooral indeCevennes en in Poitou veel hebben gearbeid. Had men over meer middelen en meer arbeiders te beschikken, dan was er op dit gebied heel wat meer te doen. Te La Réole bij Bordeaux kon men overgaan tot het beroepen van een predikant; in Maubeuge en Valenciennes in het Noorden van Frankrijk werden hulppredikers aangesteld. Te Sousle-Bois verkreeg men een lokaal dat 500 personen bevatten kan; te Tour coing een gebouw, te Ault Onival werd een kapel voor het badseizoen opgericht.

Hit sedert 50 jiren in Zuid Frankrijk arbei dende Comité protestacte de Lyon heeft zich bij de Sacié é centrale aangesloteD. Al hoort men er niet van dat groote massa's tot be keering gebracht worden, toch is er reden tot verheuging dat de Fransche Gereformeerden er geld en kracht voor over hebben om het Evangelie m de wereld uit te dragen, niettegenstaande zij door de wet op scheiding van kerk en staat, zooveel meer voor hun eigen kerkelijke huishouding moeten opbrengen dan zij tot hiertoe gewoon waien. Wij kregen zelfs den indruk, dat de ijver om Frankrijk te evangeliseeren, sedert de Scheidiagswtt is toegecomeu.

Zwitserland. De Evangelische kerk van Geneve. Het monument voor C alvij D.

De nieuwe Geneefsche Evangelische kerk is dffiuitief geconstitueerd. Eene volksstemming, die eenige weken geleden plaats voad, keurde met 4500 stemmen het werk der consiitueerende vergadering goed. Nu is het de vraag, wat die gemeenten zullen doen, welke zich van de Geneefsche staatskerk afscheidden, als de vrije kerk, de Association Chréiienne van den predikant Franc Thomas enz. De leden van de oude vrije kerk l'Oratoire zijn door hun vroegeren leeraar Tophel vermaand, zich niet bij de nieuwe organisatie aan te sluiten, omdat zulk een aansluiting een verdrag met het ongeloof zijn zou, daar de nieuwe kerk eigenlijk geen geloofsbelijdenis bezit.

Men moet weten dat, ter? /ijl de vroegere staatskerk allen burgers van Geneve het recht toekende om lid der kerk te ziju, de nieuwe kerk een onderscheid is gsan maken tusschen aanhangers der kerk of leden en kiezers. Alleen van de leden der kerk wordt geeischt, dat zij het eens zijn met het fundament waarop hunne kerk gebouwd is; men kan kiezer in de kerk zijn, zonder de belijdenis der kerk te onderschrijven. Men schijnt te decken dat op die manier degenen, die de leiding der kerk hebben, het volk van de k ezers in de goede richting zullen leiden. Maar de kiezers wijzen toch hen aan, die de kerk zullen leiden. Daarom kunnen wij het goed verstaan, dat de predikant Tophel het overgaan tot de Geneeftclie Evangelische kerk ernstig ontraadt.

Wij deelden reeds mede, dat de commissie voor het oplichten van een gedenkteeken voor Cilvijn een ontwerp heeft uitgekojen dat zal uitgevoerd worden. Het monument zal geplaatst wolden bij den beroemden „muur" die zich in de onmiddelijke nabijheid van de Universiteit van Gecève verheft en waaronder de schoone plantsoenen van de „Treille" liggen. De muur is de achtergrond voor het raonument. In het midden staan de vier standbeelden der hervormers, waarbij, gelijk vau zelf spreekt, Calvijn de voornaair ste plaats inneemt. Daaronder staat het opschrift: A la mémoire des reformateurs.”

Al kunnen wij Gereformeerden in Nederland niét sympathiseeren met het denkbeeld om voor Calvijn een standbeeld op te richten, toch ver heugt het ons, dat door mannen van verschillende richting die zulk een monument wenschten te laten verrijzen, de groote beteekenis van den reformator van Gecèire voor de wereld en de Kerk des Heeren wordt erkend.

WINCKEL,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 november 1908

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 22 november 1908

De Heraut | 4 Pagina's