GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Duitschland. Een goed woord over opwekkende prediking.

De vraag, hoe de prediking meer levenwekkend zal worden, werd door den superintendent Brinckman van Bromberg onlangs op een conferentie behandeld. Hij gaf daarbij de volgende wenken:

I. De predikers van wie kracht uitging, hebben in bet geheel geen preektoon. Men kan zich Luther niet voorstellen, zijn prediking onnatuurlijk uitgalmend. Wanneer datgene wat uitgesproken wordt, waarlijk uit het diepst van de ziel opwelt, dan vindt men van zelf den g passenden toon.

2. Zij spreken interessant en niet langer dan e zij de aandacht hunner hoorders weten te boeien. Zij weten dat zij niet steeds in hetzelfde kringetje van gedachten moeten ronddraaien. d Vervelend zijn is de dood voor het opwek­ w kend spreken. Men leze hetgeen Spurgeon in zijn boekje: „De kunst der illustratie" en in h zijn: „Raadgevingen voor predikers, " ten beste g gat.

3. Zij spreken niet in het algemeen over zonde, boetvaardigheid, maar noemen de zonden hunner gemeente, zij hebben steeds bepaalde toestanden en personen van vleesch en bloed voor oogen, van welke zij scherp belijnde, plastische teekeningen geven. Zij bedienen het Woord Gods zoo, dat ieder zijn deel krijgt.

4. Zoo worden zij er voor bewaard variaties te maken op hetzelfde thema, maar ontwikkelen een onuitputtelijke veelzijdigheid. Zij weten dat zij de eene ziel op die, en de andere op deze manier moeten bereiken.

5. Zij zijn vrij zoowel van fanatisme als van blobhartigheid. Menig zeer begaafd prediker stootte af door zijn knatisme. Zijn hart is ruim en zijn blik onbeneveld om het goede te zien, waar het ook te vinden is. Zij bestraffen niet zoozeer den zondaar, als de zonde, en worden niet weerhouden door de vrees, dat ze daardoor menschen zullen kwetsen.

6. Zij zijn overtuigd dat hun woord uitwerking hebben zal, zonder te vergeten dat zij daarbij van God afhankelijk zijn. Een prediker die denkt, dat al zijn spreken toch niets helpt en alles bij bet oude blijft, zal niets winnen.

7. De prediker vkn wie in de richting van heiligmaking kracht uitging, is steeds een man van voorbeeldigen wandel geweest.

8. Zij brengen niets anders en ook niets minder dan het woord Gods. Niet dat zij slechts bijbelteksten aan elkander rijgen, maar al hun spreken is er op gericht, om de waarheden van Gods Woord nader tot de zielen te brengen,

9. Ia huhne prediking treedt de Christus op den voorgrond. Zij laten den mensch geen eigen roem behouden, zij getuigen tegen werkheiligheid, en wijzen er op, dat de mensch zonder de genade Gods, gahsch verloren is. Zij prijzen de vrije genade Gods met de kracht der persoonlijke ervaring. De grootst opwekkende kracht ligt in den zoendood van den Christus. Zij schilderen den gekruisigden Heiland zóó voor hun hoorders, dat zij door ds liefde Gods in Christus gedrongen, even boetvaardig voor den Gekruisigde nederzinken, als zij geloovig tot Hem opzien.

10. Zij stellen hunne hoorders persoonlijk voor den levenden God en den levenden Heiland, en brengen hunne prediking niet ais eens menschenwoord, maar als Gods Woord, dat persoonlijk tat hen gericht wordt. De Drieaenige God en Heere en de dingen der eeuwigheid, stellen zij aan de menschen niet voor als ideeën of nevelachtige figuren, maar als de reëelste realiteiten, pakkend en ontroerend, bestraffend en uitlokkend, dwingend en meesleepend, verheffend en zaligend. De prediker bereikt "dit hoogste, als hij bij nauwgezette voorbereiding en bij den grootsten ijver, niet anders zijn wil dan een leider der zielen tot den bruidegom Christus. Hij komt voor zijn gehoor, nadat hij eerst door gebed zijn prediking van den hemel heeft ontvangen, en onder gebed op zich zelven beefc toegepast. Zulke getuigen des Heeren ervaren de vervulling der belofte: Die in Mij gelooft, stroomen des levenden waters „zullen uit zijn buik vloeien." Wij gaven den inhoud der woorden van den superintendent zeer verkort weder. Er is echter ongetwijfeld veel in, dat overweging verdient.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 november 1910

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 13 november 1910

De Heraut | 4 Pagina's