De beteekenis van het leerstuk der oorspronkelijke gerechtigheid voor de godgeleerde zedekunde - pagina 20
Rede bij de aanvaarding van het ambt van buitengewoon hoogleeraar aan de Vrije Universiteit te Amsterdam
22 r a l e m , ut natura A d a e esset d i l i g e r e d e u m .
D o c h niet slechts met
Rome
is hier v e r s c h i l .
maar
ook
onderscheiding en
de
met
toch
de
Gereformeerden
g e l i j k s t e l l i n g v a n dat laatste
vermogens
—
met
de
—
de
oorspronkelijke
Luthersche symbolen vreemd. rechtigheid
qualiteiten
der
gerechtigheid
is
privatie
de
B e e l d G o d s en o o r s p r o n k e l i j k e ge-
w o r d e n hier geidentifieerd.
de
ziel-
aan
I n de f o r m u l a
concordiae
heet het dan o o k m e t het o o g o p den strijd met F l a c i u s , erfzonde
De
tusschen b e e l d G o d s i n r u i m e r en enger z i n
dat
de
is v a n de i n het paradijs a a n g e s c h a p e n
ge-
r i c h t i g h e i d o f beeld G o d s . V o l g e n s de L u t h e r s c h e leer dus is
het 36
beeld G o d s geheel v e r l o r e n , de „ E r l ö s u n g s f a h i g k e i t " , zooals H a s e
)
z i c h u i t d r u k t , bestaat niet meer en de leer v a n „ s t o k en b l o k " is d a n o o k de n o o d z a k e l i j k e
consequentie.
W a t verder de M e n n o n i e t e n betreft is het, bij g e m i s aan d o g m a tische
belijning
voorbehoud laat
zich
tractaat
in
dezen
kring,
raadzaam
niet dan onder
v a n een d o o p s g e z i n d belijden te s p r e k e n .
zeker
M e n n o zelf
i n a l g e m e e n e t e r m e n uit. In zijn tegen a L a s c o gericht van
de
37
M e n s c h w o r d i n g
)
zegt hij : „ d e natuur
was v a n den beginne rein en g o e d geschapen,
maar i n A d a m
zijne
E n i n zijn
ongehoorzaamheid
delicke is
ende
door
Vader
de ende
zijn, r e y n , Evenzoo 38
Gerritsz. voor
schrift
ende M o e d e r ,
gebeelte
w e r d zij v e r d o r v e n . "
klare
kennelijk
sonder
doet
de
U i t de
de F r i e s c h e
en
en
A d a m ende
gelijkenisse
goet )
bekentenisse
van
openbaar,
Eva
Godt
in
sonde, g e r e c h t i c h
Confessie
van
bestanddeelen noemt.
35>
in
het:
„Het
hoe
onzer
aller
beginne nae Christum
ende
Hans
Gron-
heet
de
Godts
geschapen
onverderffelyck." Rijs
en
Lubbert
Geloofsbelijdenis d o o r J a n C e n t z e n i n
1630
D u i t s c h e G e m e e n t e n opgesteld, schijnt
men
echter o p g r o n d v a n w a t d a a r i n het 2 m o g e n o p m a k e n , dat
't
door
met
e
artikel gezegd wordt,
te
m e n z i c h hier n a t u u r l i j k e en niet-natuurlijke
den
mensch
d e n k t en deze laatste beeld G o d s
)
E i n d e l i j k hebben wij h i e r n o g aan toe te voegen dat de S o c i n i a n e n als
zij de
en
evenzoo
haar het
slechts begrip
monstranten
beeld
G o d s bezigen (Cat. R a c o v . q u . 42)
de R e m o n s t r a n t e n
(Conf. R e m . 5, 4 en A p o l . p . 60)
uitdrukking
v o o r het d o m i n i u m i n b r u t a g e b r u i k e n . oorspronkelijke
)
Terwijl
g e r e c h t i g h e i d v o o r S o c i n i a n e n en R e -
bei iets g a n s c h ondenkbaars
met de o o k i n het m o d e r n e
4 0
was. D i t t o c h h i n g s a a m
bewustzijn i n g e w o r t e l d e m e e n i n g ,
dat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 september 1890
Inaugurele redes | 38 Pagina's