GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zonde en recht - pagina 30

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonde en recht - pagina 30

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

24

's Menschen wezen is door de zonde aangetast. Verwerpende de Roomsche leer de nudis naturalibus betuigen wij met het antwoord op de S^e vraag van den Heidelbergschen Catechismus: ,,ik ben van nature geneigd God en mijnen naaste te haten." Ja, wel wordt, gelijk Calvijn zegt 5i), alle opgeblazenheid des menschen ter neder geveld door de bliksemen, welke de Apostel Paulus uitschiet, niet tegen sommigen, maar tegen het gansche geslacht der kinderen Adams. „Er is niemand rechtvaardig, ook niet één; „Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt. „Allen zijn zij afgeweken, te samen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot één toe. „Hunne keel is een geopend graf; met hunne tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hunne lippen; „Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid; „Hunne voeten zijn snel om bloed te vergieten; „Vernieling en ellendigheid is in hunne wegen; „En den weg des vredes hebben zij niet gekend. „Er is geene vreeze Gods voor hunne oogen." (Rom. l i l : 10-18) De vreeze Gods is verdwenen; daarmee de oorspronkelijke gesteldheid van 's menschen verstand; de onmiddellijke kennis van alle verhouding door den Heere in zijne schepping gelegd. Toch heeft de Heere in zijne ontferming den mensch niet van alle inzicht ontbloot. Kaïn verstond nog, dat hij door het vergieten van Abels bloed den dood verdiend had (Gen. IV : 14), wat eerst na den zondvloed als uitwendig gebod gesteld zou worden (Gen. IX: 6), maar in zekeren zin slechts de bekrachtiging was van wat van stonde aan in de schepping was gegrond. Door de stuitende macht des Heeren, was de ontaarding niet aanstonds zoo groot, als zij zich later bij de diepstgezonken volksstammen vertoont, wier bestaan zoo verkeerdelijk natuurstaat wordt geheeten, en aan wier rechtsleven, waaromtrent mannen als Kohier, Post, ook onze vroeggestorven landgenoot Wilcken, wetenswaardige gegevens verschaften, toch niet zelden eene door onjuist historisch inzicht beheerschte aandacht wordt gewijd. Ook stelde de Heere den mensch in staat met meer of min-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's

Zonde en recht - pagina 30

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's