GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zonde en recht - pagina 70

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonde en recht - pagina 70

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

64 In dit stuk wordt op de Kerk toegepast de telkens terugkeerende vergelijking met het kleed zonder naad. »Haec est tunica illa Domini inconsutilis, quae scissa non fuit, sed sorte provenit." Anderen gebruikten de vergelijking ten behoeve van het Rijk, en leidden daaruit dan o. m. af, dat de afstand van grondgebied door Constantijn ten behoeve der Kerk gedaan, ongeldig was. Men vindt genoemde bul o. a. bij Jos. Berchtold, Die Bulk Unam Sanctam Ihre wakre Bedeutung nnd Tragweite für Staat und Kirche (1887), blz. 8 en volgg. Over het in principio Thomas Aquinas, Summa theologiae, I, qu. XLVI, a. 3. 9) Deze sekte uit de 1^^ eeuw leerde, dat de schepping dér wereld het werk was van een boozen geest, die zich zoude hebben meester gemaakt van de ziel, welke haar aanzijn dankt aan God, en deze zou hebben vastgeklonken aan het stof. Mitsdien verricht een prijselijk werk, wie dien samenhang verbreekt, en zoo pleegde Kaïn eene voortreffelijke daad. Zie o. a. Kurtz, Lehrbuch der Kirchengeschichte, Q^i^ ed , Bd. I, § 26. 6. 1") In zijn Compendium iuris naturae orthodoxae theologiae confirmatum (a" 1676) I, cap. 1 § 15: «Status enim integritatis videtur haud absimilis esse haereditati, quae è, Parentibus ante natos liberos deperdita est, adeó, ut notitia ejus, tanquam rei praeteritae, non ex ratione, sed relatione aut revelatione hauriri possit. Hinc illi, cüm historii sacri destituerentur, ignorantii eius laborarunt." Pufendorf dacht over Alberli's werk weinig gunstig, als hij het noemde een Compendium iuris naturae monstrosum. Zie Hinrichs, Geschichte der Rechts- und Staatsprincipien seit der Reformation bis auf die Gegenwart, dl. II, blz. 260, noot 3. 11) Institutionum lurisprudentiae Divinae librz IIT^ lib. I, cap. 2 § 12: »quicquid de statu integritatis novimus, novimus ex Scriptura sacra." 12) In zijn De institutione reipublicae libri IX. Zie Gierke, Das deutsche Genossenschaftsrecht, dl. III, blz. 632, noot 313. 18) De naam — uitdrukking van het wezen. Daarin ligt ook, dat alle kleedij, die iets van den staat van den persoon te kennen geeft: nationale dracht; ambtscostuum; het kleed, bepaald door den maatschappelijken staat, — hooger rang inneemt dan de door Von Ihering als gedachteloos geschetste mode. In zijn Der Zweck im Recht, dl. II, blz. 227 en volg. 1*) In zijn Essai sur Vindifférence en matiere de religion, dl. I, hoofdst. Xi 15) Beschouwende en praktikale Godgeleerdheit. Uit het Latijn vertaald. Dl. I, boek II, hoofdst. 27. Omdat de Geest uitgaat van den Vader, wordt Hij genoemd de Geest des Vaders (Matth. X : 20); en de Geest Gods (2 Kor. 111:3); en de Geest, die uit God is (1 Kor. 11:12). En omdat Hij ook uitgaat van den Zoon, die beloofd heeft Hem te zenden (Joh. X V I : 7), is Hij tevens de Geest des Zoons (Gal. I V : 6), en de Geest van Christus (Rom. V I I I : 9).

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's

Zonde en recht - pagina 70

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's