GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zonde en recht - pagina 52

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonde en recht - pagina 52

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

46

Schrift zegt: „Zeer heerlijke dingen worden van u gesproken, o stad Gods!" (Ps. LXXXVIII: 3) „De Heere is groot en zeer te prijzen, in de stad onzes Gods, op den berg zijner heiligheid. „Schoon van gelegenheid, eene vreugde der gansche aarde is de berg Zion, aan de zijden van het noorden; de stad des grooten Konings." „Gelijk wij gehoord hadden, alzoo hebben wij gezien in de stad des Heeren der heirscharen, in de stad onzes Gods; God zal haar bevestigen in eeuwigheid." (Ps. XLVIII: 2, 3, 9) „De beekjes der rivier zullen verblijden de stad Gods, het heihgdom der woningen des Allerhoogsten." (Ps. XLVI: 5) H') Daartegenover de stad dezer wereld, waarmede alle aardsche Rijken worden aangeduid ns). In die stad is heerschzucht, en zoo daar al eenige kennisse Gods is, heeft men Hem toch niet als God geëerd en gedankt, maar is men verijdeld in zijne gedachten 119). De aardsche stad wordt afgebeeld door Hagar, wier burgers voortkomen uit de door de zonde verdorven natuur. Zij dient de hemelsche, wier type is Sarah 120). Gods zonen, die de dochteren der menschen aanzagen, dat zij schoon waren (Gen. VI: 2), zijn de burgers der hemelsche stad, welke zich met die der aardsche vermengen 121). Wel laat de Heere Zich met de Rijken dezer aarde in. De lotgevallen der heidensche Staten, de bestelling van goede en kwade heerschers, het toekennen van de wereldheerschappij aan de Romeinen om hunne deugd, zijn handelingen van Gods wereldbestier, deels Goddelijk strafgericht, maar niet het verleenen van Goddelijke volmacht 122), Eens wordt de aardsche stad tot het extremum iudicium, veroordeeld 123)^ en zullen hare burgers het eeuwig verderf lijden met den Satan 124). Haar zondig bestaan komt ook in haren stichter Kaïn uit, die zijn broeder doodde, een burger der hemelsche stad en een vreemdeling op aarde 125). Maar de stad Gods behoeft niet gebouwd te worden, want zij is van Boven 126). In de stad door Kaïn gesticht, was archetypisch Rome afgebeeld, dat het hoofd van het aardsche Rijk zou worden, en welks muren eveneens met broederbloed bevochtigd zijn. Gelijk Kaïn ouder was dan Abel, zoo is het geestelijke niet eerst, maar het natuurlijke (1 Cor. X V : 47) 127). De vijandschap van dit broederpaar toont den strijd, die er altoos is

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's

Zonde en recht - pagina 52

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's