GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zonde en recht - pagina 50

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zonde en recht - pagina 50

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

44

rekend. Zeker is waar, dat zoodanige verhouding van mensch tot mensch nimmer zou zijn ontstaan, ware de staat der rechtheid bewaard, maar daarom behoort zij toch niet tot den toestand, zooals die thans door den Heere wordt gewild. Gelijk bekend is, stond Aristoteles het gevoelen, voor, dat de slavernij iets natuurlijks was, en geenszins de vrucht van geweld. De eigendom heeft volgens hem behoefte ook aan levende werktuigen, die zelven voorwerp van eigendom zijn. Daartoe nu dient de slaaf Zelfs is het lichaam van hen, die deze bestemming hebben, daarop aangelegd lOS). Van Christelijke zijde kwam men niet aanstonds tegen de slavernij in kras verzet. Basilius leerde in zijn werk De Spiritu Sancto, dat te recht dienstbaar is wie in zich de gave van bestier mist en daardoor behoefte aan anderer leiding heeft. Toch erkende hij, dat niemand van nature slaaf is, en eerst door eene latere handeling de een macht over den ander krijgt 109). Gingen andere kerkvaders al minder ver, toch poogden zij de slaven met hun staat te verzoenen, ook door hen op voorbeelden te wijzen, die het vernederende van de slavernij hadden weggenomen: op Mozes, die te vondeling is gelegd; op Jozef, die als slaaf verkocht werd, en in dien staat een type van den Heiland was, die Zich der dienstbaarheid onderwierp voor ons, die zijne slaven zijn, nadat wij door Hem van de slavernij der zonde en de banden des doods zijn verlost no). Telkens werd herinnerd, dat de ergste slavernij die der zonde is, en de ware vrijheid die, welke Christus voor de zijnen verwierf, en ook in de boeien kan worden gesmaakt. Augustinus. erkent, dat de slavernij geen deel van de oorspronkelijke schepping is, maar acht haar wel, als gevolg van de zonde, tot den actueelen toestand te behooren, zoodat zij niet verdwijnen zal, eer die dag aanbreekt, waarop alle menschelijke heerschappij eindigt, en God alles in allen is m ) . Augustinus vat de vermaning tot gehoorzaamheid, door den Apostel tot de slaven gericht, als rechtvaardiging van het instituut tevens op. Ook later is nog gepoogd de slavernij voor de gevallen bedeeling in beginsel te verdedigen. Zoo door Hobbes, Hugo de Groot, Bossuet, welke laatste haar tracht te rechtvaardigen naar de etymologie der Instituten, dat de overwinnaar in een rechtmatigen krijg het

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's

Zonde en recht - pagina 50

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1895

Rectorale redes | 100 Pagina's