GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 71

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 71

Rede bij de overdracht van het Rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

71

even

delijkheid, zelfbeschuldiging, berouw, wroeging' enz., die

zeker zijn en even onomstootelijk vaststaan als de werkelijk-

wat nog meer van leven en

schap, blijft

leven.

zegt, ze zijn de

geen

straf,

van gezin en maat-

van wetenschap en kunst, van heel onze

staat,

Neem

grondslag van recht en zeden,,

van tucht en

arbeid,

en

schappij cultuur.

En

met onze lichamelijke zintuigen waarnemen.

heid, die wij

ze weg, en er

dan niets over, waarvoor het de moeite waard

Onze humaniteit gaat dan onder

Deze objectieve

Er

deugd, geen schoonheid meer.

geen

recht,

geen waarheid, geen weten-

is

in bestialiteit

te

en aesthetische

realiteit der logische, ethische

normen wijst terug op eene wereldorde,

is

i).

die alleen in

God

Almachtig haar oorsprong en bestand hebben kan. Kant heeft, zeker met

de

majesteit der

goede bedoeling,

om

voor het geloof aan de

zedelijke wereldorde eene plaats te behouden,

tusschen theoretische en practische rede, tusschen wetenschap

en moraal schap ten

„non wereld lisme

eene diepe klove gegraven. Als de weten-

(religie)

aanzien

Hquet" vrij

zijn

van

alle

bovenzinlijke

dingen met een

moest eindigen, dan kreeg het geloof in deze

Maar

spel.

feitelijk heeft hij toch

Want

eigen standpunt verzwakt.

met

dit dua-

behalve dat de

beperken en weldra ook de

wetenschap

zich

wereld

zedelijke verschijnselen in haar evolutionistische

der

zoo

niet

liet

beschouwing opnam, Kant werd gedwongen,

om,

waar de

gansche wereld hem niets aangaande God leerde, het funda-

ment der moraal den mensch Als

1)

de

tot zijn eigen

echter heel

mensch naar

in

zijne

menschelijke

wetgever

te

natuur te zoeken en

maken.

de wereld, de gansche natuur en ook de

physische

zijde

Liebmann, Analysis der Wirklichkeit,

aan de neutrale weten-

bl. 587.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 71

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's