GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 35

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

33 Nog één verschijnsel dient hier verklaard, wat tege. lijk een der oorzaken is, dat de beweging der „Religionsgeschichtler" zoo breeden omvang verkreeg. Namelijk hoe het komt, dat juist de jongeren uit de school van R i t s c h l onder de voormannen dezer beweging te vinden zijn. Het best zal zijn hier de ouderen te hooren uit R i t s c h l ' s school, die zich van dit verschijnsel rekenschap geven. G o t t s c h i c k en R e i s c h 1 e hebben zich hierover tamelijk breedvoerig uitgesproken. 47) Allereerst dan had R i t s c h l door zijne eigenaardige opvatting van het Nieuwe Testament en van de Dogmengeschiedenis nieuwe belangstelling voor historische studie gewekt, getuigen de geschriften van H a r n a c k en anderen uit zijne school. Maar dat niet alleen. R i t s c h l stelde door zijne dogmatische beginselen bepaalde vraagstukken als historische vraagstukken aan de orde. Hoe meer hij den persoon van Jezus tot middelpunt zijner dogmatiek maakte, te meer drong zich in zijn kring de vraag naar voren, of de voorstelling die het geloof zich van Christus vormt, overeenstemt met de historische kennis van zijn persoon. R e i s c h l e ^egt dan ook dat zij, toen zij R i t s c h l leerden kennen, tegelijk kwamen te staan voor het probleem, of en hoeverre hun „Glaubenserkenntnis" van Christus in overeenstemming was te brengen met, of onafhankelijk te maken van het historisch onderzoek van zijn leven, hetgeen toch slechts waarschijnlijkheidskennis opleveren kan. Daarbij kwam de vraag of het Nieuwe Testament niet zuiver eschatologisch is in zijne begrippen, welke vraag in het leven werd geroepen door het feit, dat R i t s c h l het Rijk Gods, ethisch verstaan, maakt tot middelpunt van zijne dogmatiek en ethiek. 3

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's

De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1905

Rectorale redes | 128 Pagina's