GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ambt en persoonlijkheid - pagina 10

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ambt en persoonlijkheid - pagina 10

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Z o o is het b.v. niet van voluntaristische eenzijdigheid vrij te pleiten, wanneer W u n d t zegt: „Die Persönlichkeit ist die Einheit von Fühlen, Denken und Wollen, in der wieder der Wille als der Trager aller übrigen Elemente erscheint. ') Dit is zeker, dat bij P e r s o o n 1 ij k h e i d het individueele geheel op den voorgrond treedt. Z e is de mensch naar zijn eigen zielsbestaan, waardoor hij van anderen onderscheiden is. In dit opzicht beduidt ze iets anders dan de n a t u u r des menschen, die het geheel der eigenschappen aangeeft, welke al wat mensch is met elkander gemeen heeft. Voorts denken we bij P e r s o o n l i j k h e i d niet aan een bepaalde zijde van het leven, hetzij de intellectueele, hetzij j de ethische, hetzij de religieuze, maar aan het leven in al ! zijn volheid en naar al zijn uitingen. Elke beperking draagt bij tot verarming van het begrip. Z e ontdekt ons de majesteit, die God in den mensch heeft gelegd, om den koninklijken scepter te voeren allereerst over zijn eigen veelzijdig wezen. Dr. B a v i n c k ziet in P e r s o o n l i j k h e i d geteekend den burger van een hoogere wereld, nl. der ideeën en normen, van het ware, goede, schoone, een wezen, dat verstand en wil, zelfbewustzijn en zelfbepaling bezit, en dat als „zelf", als ikheid, daarvan de eigenaar is en dus in zekeren zin erboven en erachter staat: „Als persoon gaat de mensch boven zichzelven uit, aanschouwt en kent, regeert en leidt hij zijn eigen wezen, wordt hij zijn eigen meester en heer." ^) Er is nog iets waarop we tot recht verstand letten moeten. Zoowel de gedachte aan wat bij de gratie Gods ingewrocht, als wat door inspanning en worsteling verkregen is, ligt er in besloten. Er is hier gezondigd naar deterministischen of naar pelagiaanschen kant. ') R u d o l f E i s l e r , Wörterbuch der philos. Begriffe, Berlin, 1910, s. v. „Person". 2) Dr. H. B a v i n c k , De overwinnning der ziel. Kampen 1916, bl. 24, 25.

8

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1917

Rectorale redes | 44 Pagina's

Ambt en persoonlijkheid - pagina 10

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 20 oktober 1917

Rectorale redes | 44 Pagina's