GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 25

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 25

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

We zien de duideHjke omtrekken van een concurrentie-verhouding, die onmiddelHjk tot mystieke en quiëtistische consequenties leidt. We bevinden ons met dit alles in de omgeving van wat Przywara als karakteristiek der Reformatie aanwijst en het is niet toevalhg, dat R. K. auteurs soms verwantschap meenden te kunnen aanwijzen tussen dit quiëtisme bv. van Molinos en de Reformatie *^). Maar wie nader toeziet, zal moeten erkennen, dat de Reformatie voor dit quiëtisme géén aanknopingspunt biedt en haar kritiek op het verdienste-begrip is dan ook iets geheel anders dan het poneren van de annihilatie der menselijke activiteit, gelijk duidelijk bhjkt uit het feit, dat zij wel de verdienste, maar geenszins het loon afwees en daarom ook geen verwantschap vertoonde met de leer van de „amour pur", de „amour desinteresse" van Madame Guyon en Fénelon. De Reformatie had waarhjk een ander jaloezie-begrip en wist vanuit de kritiek op de verdienste-leer wel degelijk de weg open te houden voor menselijke activiteit en voor het uitzicht op het loon, omdat ze verstond, dat beide geenszins vanuit de een of andere alléén-werkzaamheid of transcendentie werden uitgesloten, maar veelmeer binnen het heilrijk handelen Gods werden opgeroepen "*). * hilatie ook nog Denz. 1225: „Nihil operando anima se annihilat et ad suum principium redit et ad suam originem, quae est essentia Dei, in qua transformatus remanet ac divinizata, et Deus tune in se ipso remanet; quia tune non sunt amplius duae res unitae,: sed una tantum et hac ratione Deus vivit et regnat in nobis, et anima seipsam annihilat in esse operativo." «3) Zo bv. J. Paquier in Diet. Theoh Cath. X, 2, pag. 219 (s.v. Molinos over „la passivité complete" in verband met de leer van de totale corruptie: „theorie lutherienne et janséniste". Vgl. over het historisch verband tussen het quiëtisme en de Alumbrados: P. Bourrat, Diet. Theol. Cath. XIII, 2, s.v. Quiëtisme, Le Molinosisme, pag. 1572. **) Met name de quiëtistische oppositie tegen het loonbegrip is zeer illustratief en geheel onreformatorisch. Vgl. Denz. 1227: „Non debet anima cogitare nee de praemio, nee de punitione, nee de paradiso, nee de inferno, nee de morte, nee de aetemitate" en Denz. 1232. Over de vragen rondom de „amour pm-" zie men het belangrijke (R. K.) boek van George Didier, Désinteressement du Chretien. La retribution dans la morale de Saint Paul, 1955, die erkent, dat de stand van zaken bij Luther gecompliceerder is dan dat ze als uitschakeling van het loon zou kunnen worden gequalificeerd (pag. 11).

23

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 25

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's