GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 60

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 60

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

uitspreekt: de onmogelijkheid der individuele heilszekerheid. De zwakheid wordt aangevoerd tegen de zekerheid der Reformatie en het principiële verschil met de Reformatie wordt algemeen hierin gezien, dat Rome wel en de Reformatie niet de menselijke medewerking in rekening brengt. Stakemeier spreekt over „die Möghchkeit eines durchaus bereclitigten Zweifels an den eigenen Gnadenstand", -al wordt er aan toegevoegd, „dasz man keine allgemeine Pflicht zu solcher Befürohtung hat"*®^). Maar wel meent men de Reformatie te moeten waarschuwen, omdat het farizeïsme, het pochen op de zekerheid, juist „ein Zeichen der Nichtbegnadigung ist"^^*). Men onderschatte de eigenaardige kritiek van Trente niet, toen men zo opponeerde tegen de zekerheid der Reformatie, die zich zo nadrukkeHjk op Paulus had beroepen, op het „wij weten" en op de grote vrijmoedigheid in het Nieuwe Testament. Men kon de Reformatie niet in dat hcht zien, haar niet ontdekken op dat niveau van Paulus en Johannes. Men zag er slechts pochende zekerheid in, overschatting van eigen kracht, onderschatting van eigen zwakheid. Het was — merkwaardigerwijs — een soortgelijke kritiek als die van Seripando op de Scotisten, toen hij tegenover hun visie op de zekerheid leerde, dat de zekerheid een eschatologische gave was en daarom bij de Scotisten ontdekte een farizeeuws van zichzelf verzekerd pochen op eigen werken •^^'^). We hoorden Trente reeds spreken van een ledig, ijdel vertrouwen. Waarom deze combinatie in zulk een pijnlijke terminologie? Tegen het ijdel vertrouwen der ketters, zo luidt het thema der 6e sessio^^^). Wanneer eerst is erkend, dat geen zonden vergeven worden dan door de goddelijke barmhartigheid om der wille van Christus ^®®), wordt toegevoegd, dat men niet kan zeggen, dat aan iemand, die met zijn vertrouwen en zekerheid zich op de vergeving beroemt en daarin alleen rust, de zonden worden vergeven, 2»als het ^*s) Stakemeier, a. w. pag. 174. 186) Idem, pag. 175. 18') Idem, pag. 154. 188) j^Contra inanem haereticorum fiduciam". 1**) „Neque remitti neque remissa unquam fuisse peecata, nisi gratis divina misericordia propter Christum" (Denz. 802).

58

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 60

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's