GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 32

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 32

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

moede worden, zegt Paulus""). Onvermoeibaarheid vanmt het perspectief van de grote oogst. Het gaat om een erfenis ^^), om een prijs ^^), om een krans ^^), om heerlijkheid "*), om eeuwig leven ®^), om lof, die de mens heeft voor God "**). E n dit alles — om met Didier te spreken — als een morele stimulans "''). Er is samenhang tussen treuren èn vertroost worden, tussen hongeren en dorsten èn de visio Dei ®^). Zo duidelijk is de betrokkenheid, dat in het geprofeteerde eschatologische gericht een beker koud water aan de minste van Christus' broeders onmiddellijk verbonden wordt met de ingang in het koninkrijk als gezegenden des Vaders "^), in felle tegenstelling met hen, die de beker koud water aan een broeder niet hebben gegeven^**"). En om dit alles nog toe te spitsen, kunnen we herinneren aan PhiRppenzen 4 : 17, waar Paulus dankt voor Hefdegaven, maar aan die dank toevoegt: „Niet dat het mij om de gave te doen is, maar het is mij om de opbrengst te doen, die als een tegoed op uw rekening komt en Gk)d zal in al uw behoeften naar zijn rijkdom voorzien," een woord dat uitloopt op een doxologie ^°-^). Spreekt Paulus hier naar ons besef niet te gevaarlijk en is hier wellicht sprake van de koele berekening, de ijzeren wetmatigheid en causaliteit, van een farizeeuwse verdienste-moraal, volgens welke het manna in de woestijn de wetmatige vergelding was voor wat Abraham vroeger aan die drie mannen had gegeven, toen hij bij de terebinthen van Mamre fijn meel en koeken liet aanrichten? ^'^). 90) Galaten 6 : 9. SI) Col. 31 : 24. 92) 1 Kor. 9 : 2 3 - 2 7 , Phil. 3 : 13. 93) Idem. 94) 2 Kor. 4 : 17. 95) Matth. 19 : 29 vv., Col. 1 : 5. 96) 1 Kor. 4 : 5. 9T) Didier, a. w. pag. 116, 120. 98) Matth. 5 : 4, 6. 99) Matth. 25 : 34. 100) Matth. 25 : 34. 101) Phil. 4 : 1 9 - 2 0 . 102) Genesis 18 : 1. Vgl. K. Schilder, Gereformeerd Farizeïsme?, 1925, pag. 21 V.

30

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 32

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's