GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Nog eens de „eenheidsbeweging".

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Nog eens de „eenheidsbeweging".

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In mijn artikel: eenheidsbeweging deelde ik mee, dat er in de Engelsche kerkelijke wereld een ernstig streven en een groote beweging is in de richting van vereeniging. Dezer dagen lazen vrij ook van een dergelijk streven naar eenheid in het Zwitersche kanton Neucbatel tusschen de vrije kerk en de volkskerk of nationale kerk. De vrije kerk van Neucbatel is niet vrucht van den geest en denv arbeid van Vinet, zooals in een onzer kerkelijke bladen werd 'Oipgemeii'kt, maar baar geboorte staat meer in verband met de politieke gebeurtenissen, wat ook eenigermate bet geval was met de wording der Vrije Waadlandsche kerk (Lausanne) in 1844, Aan de stichting van de vrije kerk van Neucbatel met baar voor korte jaren zeer goed befaamde Theologische Faculteit, is verbonden de naam van - den uitnem'enden exegieet Frederik Godet. Ik maak hierop niet attent om met mijn persbroeders te strijden, maar aangezien de geboiortege— schiedenis dier berk van invloed kan zijn op. bet streven van thans naar veree-niging. Het verwondert mij, dat ik nog niet gelezen heb van een dergelijke beweging in Waadland. Of is bet mij misschien ontgaan?

In Amerika wil de vereeniging tusschen ©en viertal kerken met ppesbyterialen kefkvorm niet vlotten. In Canada schijnt eenzelfde beweging g.unstiger bodem' te vinden. Op de jongste Syno'de der Gerefoirmeerde Kerlc (Reformjed Churqh) in Amerika, kwam 'de vereeniging van kerkengro'epje'n ook ter tafel, gelijk dat bet geval was O'P zoovele der hoogste kerkelijke vergaderingen die', tot ons groot ongerief, m-eest alle 'gehoiuden werden in het laatst van de maand Mei' of in bet begin van Juni.' Tot ons ongerief en tot onzen spijt! Wel opende de Synode van Leeuwarden een buitengewoon royaal crediet voor de D'.D. ter oo'rrespondentie, opdat dan eindelij'k oo'k weer eens van onze zijde afgevaardigden konden verscihijnen in bet midden der vergaderingen dier kerken met welke wij oorrespiondentie onderhouden, maar bet z, al, naar ik vrees, niet zO'O. heel gemakkelijk gaan om personen t© vinden, die juist dan onze kerken zullen kunnen vertegenwoordigen als genoemde kerken verga, de. ren. Einde Mei of begin Juni zijn de colleges hier door den regel nog niet gesloten; houden wij onzeparticuliere Syno'des en is voor slechts enkelen de vacantie-tijd ingegaan. Zoo kon dan niemand in • antnroord op de uitnoodiging van prof. Morton naar Schotland g, .aan; er 'werd 'met moeite een offioie'use vertegenwoordiger , gevonden voor Pittsburg, omdat wij tou bier al weer aan het wefk zij'n. Bovendien is bet getal dat voor afvaardiging tijd, gelegenheid enz. kan vinden, niet zieer groot. .Onze professore-n van Kampen konden niet eens naar Weenen en

de aaavragea oaii zich. te doea vertegeawoordigeii Avorfien steeds talrijiber. Laten wij! ons daarover verblijden! Misscihien kbmien er nog wel eens mannen in onze - fcringen en kerken, die hieel goed larnnen worden afgevaardigd en oiok wel gaarne' gaan. Nu er dan geen gielegenheid was om op deze minder of mieer befcee^kenisvolle vergaderingen ons te doen vertegienwoordigen, wil i'k van de agenda o'l van de acita van tijd tot tijd mededeelen, hetgeen vcor ons van belang 'kan worden geaciht. De Acta verscMjnen door den regel een paar maanden na de sluiting der Synode', docli de kerkelijke bladen deelen van te voren wel bet een en ander mee. 'Vergelijkt ge nu hJoeveel ol liever hoe weinig van het verhandelde do^ar den regel wordt gepuhlioeerd in de pers gedurende of kort na de zittingen van die Synodes, dan moet ons treffen, dat oinze kerkelijke pers veel vollediger is wat de verslagen betreft, die in hare kolommen voorkomen. Daar is tusschen onze bladen en, om één voorbeeld te noemen, de Amerikaanscihe keAelijke pers geen vergelijk te fretten. Dit moet ons te meer opvallen, daar in Amerikaansohe bladen door den regel bizonderheden worden vermeld, die wij' tot de futiliteiten zouden rekenen. Over.het geheel werk©n de persmannen noigal met Encyclopaedieën! Wie zal hun dat euvel duiden? Encyclop, a'edi©ën zijn vaak uitvoerig! Ik wil u een, voor beeld geven, hoe zoo''n persman in Amerika berichtjes geeft. Voor vele jaren reisde Prof. M. Noiordtzij' ia den winter naar Colorado; In 'Denver vernam de ciO'Uranfcenman van zijn tegenwoo'rdigheid. De broieder, die den professor vergezelde, werd geïnterviewd. Deze deelde mede, dat de vreemdeling professor was voor het O.. T. en kenner der Semietische talen. De persman sloeg de Encyclop.aedie op in vO'Ce Semietische talen en den volgenden dag kon men in „De Journal" lezen, dat afgestapt was in dat en dat hotel Prof. M. Noordtzij, die doceeirde in de volgende talen - en toen volg-de er een lange lijst, van de lengte ongeveer als op het blad tegenover het titelblad van Hermann Straciks Hebreeuwsche grammatika. Encyclopaedieën lichten niet in omtrent het verhandelde op kerkelijke vergaderingen! Tot eere van onzfe péris zij' dan opgemerkt, dat die door den regel veel uitvoeriger verslagen dan de Am'erifcaansdhe ooiuranten geven. Ons volk leeft mee m'Ct de kerk in'hare meerdere ©n mindere vergaderingen!

Ik teer vlug terug naar de vereenigingsactie in Amerika en na even te oonstateeren, dat zij als mislukt moet worden beschouwd in de Vereenigde Staten, wat noig niet geldt van Canada, deeP ik wat uitvoeriger medei, idat zij in de PLeformed Church niet hest werd O'ntvangen. Dr D. J. Burrell van New-Yoirk, voorzitter van de vorige Synode, sprak, gelijk dat 'Ook bij' 'ons de gewoonte is, aan den vooravond der vergadering, eene rede uit. Dieze was, gelij'k dat behoort, zeer actueel. Hij had tot tekst J'Oh. '17:21: pdat züj' allen één zij'n, 'gelijkerwijs Gij, Vader! in 'Mij, en ik in U, dat oiOik 'zij in Ons één zij'n; op'dat de wereld geloove, dat Gij Mij' g'ezonden hebt. „De Hope" zegt ervan: het was eene boeiende leerrede, welker 'inho'ud wij straks, wanneer we tehuis zijn, den lezers van , , Die Hope" hopen weder te geven." 'Dit berichtje in het jaarverslag zegt ons dus niets van den inhoiud. Uit een ander blad las ik eohter in een klein berichtje wel zooveel, dat 'oen goed verstaander daaraan geno'eg heeft. Een paar trekken zal ik er uit mededeelen en gij kunt zelf den staat .wel opmaken omtrent de vorderingen van de 'eenheidsbeweging op' de Synode der Reformed. „Dr Burrell was van óórdeel, dat vereeniging niet altijd wenschelijk en ook niet noodzakelijk is, vooral niet als m'Cn ec'n Calvinist en een Arminiaain O'Uder één dak wil brengen. Bo'vendien leferen de wetten, die God in de natuur gelegd heeft, dat er verscheidenheid is en moet bestaan en dat de hoogere eenheid er tóch in uitkomt."

Genoeg om den geest van dezen Moderator te onderscheiden!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 oktober 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

Nog eens de „eenheidsbeweging

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 oktober 1921

De Reformatie | 8 Pagina's