GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Opstanding en rechtvaardigmaking.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Opstanding en rechtvaardigmaking.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Welke overgïleverd is om onze zonden en opgewekt om onze reclitvaardigmaking, Romeinen 4 : 25.

Hebt gij op den vierdag van Pasohen ook getracht in het zieleleven van uw Jezus schuchter binnen te dringen, , mijn ziel?

Neen, psychoanalyse, zielsontleding op Hem toe Ie passen staat gelijk met heiligschennis.

Wie het zou bestaan' een beschrijving te geven van wat er in uw Heiland omging op het oogenblik, dat zich Zijn ziel en Zijn licliaam hereenigden, zou daardoor getuigenis afleggen geen fijn besnaard geloovige te zijn, afgedacht nog van het feit, dat zijn pogen onherroepelijk moet falen,

Ook van Zijn menschelijke ziel staat gij te ver af dan dat gij op den Opstandingsmorgen volkomen met Hem zoudt kunnen meeleven.

Doch al kunt gij niet volkomen meeleven, misschien is. het u wel veroorloofd een weinig mee te leven.

En indien dat het geval ware, o mijn ziel, zoudt gij het. dan mogen verzuimen?

Gij hebt bij de herdenking van dien roem der dagen' met velen meegeleefd.

Met de vrouwen, die specerijen droegen. Met Petrus en Johannes, die zich bukten in het graf.. Met Kleopas en zijn metgezel, die naar Jeruzalem terug vlogen.

Met den engel zelfs, die zijn Heer bij Zijn uitgang uit de spelonk' zijn opwachting maakte.

Maar hebt gij wel meegeleefd met.... den Opgestanezelf?

De gedachte daaraan schijnt u misschien reeds vreemd Gij jubelt over de overwinning, door Christus behaald en waarmee geen andere overwinning in de geschiedenis te meten is.

Gij juic'htet in den geest den Held, die glorie won, vol geloofsenthoesiasme toe.

Gij danktet Hem voor het leven en de onverderfelijk" heid, welke Hij ook voor u aan het licht heeft gebracht.

Van u kan worden gezegd, dat gij in het geloof Jezus' voeten hebt gegrepen en Hem aangebeden.

Dat maakte u het Paaschfeest tot een bron van geestelijk genot.

Toch, iets ontbrak eraan.

Gij, mijn ziel, waart er geheel van vervuld, wat her, opsfandingsfeit was voor u.

Maar hebt gij niet al te zeer vergeten te vragen, wat het was voor uw Jezus?

Zijt gij weer niet door en door egoïstisch geweest? Ook dit egoisme heeft ten gevolge, dat gij minder ontvangt, dan wanneer gij uw „ik" minder'op den voorgrond had geplaatst.

Want het is niet mogelijk in de opstanding de rechtvaardigverklaring van uw God te beluisteren, indien gij niet uw Heiland in de ziel tracht te lezen.

Zeker, op den Paaschmorgen ontsluit Hij Zijn zieleleven voor niemand.

Zoo open als Zijn ziel lag in Gethsemané, zoo leesbaar als zij was aan het kruis, zoo dicht en ondoorgrondelijk schijnt ze na Zijn verrijzenis.

Over Zijn zielsaffekten spreekt de Verrezene in het geheel niet meei'.

Evenwel: gi] kunt ze vermoeden naar analogie van Zijn zielekreten in den Olijvenhof en aan het vloekhou.

Die analogie moet gij trekken.

Anders blijft de Verhoogde Middelaar een vreemde voor u.

En herinner u dan niet alleen, dat Hij voor u de straf droeg.

Vaak gaat de lijdensbeschouwing hierin op.

Maar mediteer er vooral over: de Heere heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen aanloopen.

Ga van de straf terug naar de schuld.

Christus heeft niet slechts de gevolgen van uw schuld op Zich genomen.

Maar uw schuld werd Hem toegerekend. Hij voelde zich schuldig voor God om uwentwil. Wat moet dat voor Jezus zijn geweest! Schuldbewustzijn in Zijn onschuldige ziel! Schuldig tegenover den Vader, Hij, die nooit zonde had gehad of gedaan!

Denk den toorn Gods even weg, denk de straf weg, denk alleen aan Jezus' schuldgevoel voor u!

Onpeilbaar diep!

Onbeschrijfelijk folterend!

Doch nu de tegenstelling, gelijk die op den Paaschmorgen zich heeft voltrokken in Zijn ziel.

Geen zweem van schuldgevoel drukt Hem meer neer. Rechtvaardig voor God! De opwekking was daar het bewijs en zegel van! In Zijn binnenste hoort Hij de vrijspraak des Vaders! Waar kort te voren het: vervloekt, vervloekt! Hem benauwde, daar klinkt nu het Wijde: vrij,

Hoe zalig moet Jezus zich in die rechterlijke uitspraak hebben gevoeld!

Zalig, omdat Hij wist, dat ze u gold. Schuldig om u.

Maar hierop korrespondeerend: gerechtvaardigd voor u.

Nooit zult gij ten volle kunnen voelen, wat Jezus op den opstandingsmorgen voor u voelde.

Gij zult het zelfs van verre niet kunnen gevoelen. Doch te trachten het te gevoelen is reeds onuitsprekelijk heerlijk.

Uw rechtvaardigverklaring wordt daarin des te duidelijker door u vernomen.

Gij verstaat het te beter: overgeleverd om onze zonden. Opgewekt om onze rechtvaardigmaking!

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 april 1929

De Reformatie | 8 Pagina's

Opstanding en rechtvaardigmaking.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 5 april 1929

De Reformatie | 8 Pagina's