GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De naam Zijner moeder.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De naam Zijner moeder.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Jacob gewon Jozef, den Man van Jlaria, uit welke geboren is Jezus, gezegd Christus. MatUi. 1:16.

In de regeeringsannalen van de koningen van Juda vindt men steeds, zij het met een enkele uit­ zondering, vermeld den naam van de moeder van den jongen koning, die na zijn gestorven vader den troon van David beklom.

Daar staat bijna steeds te lezen, hoe de naam zijner moeder was.

Hier leest ge iets, wat in beteekenis en heerlijkheid al die andere vermeldingen ver te boven gaat. Hier staat het geslachtsregister opgeteekend van Jezus, gezegd Christus. Het laatste geslachtsregister der Heilige Schrift. De kroon en het schitterend slot van alle geslachtsregisters van Gods Heilig Woord. Het vermeldt de geslachtslijn van den Zaligmaker.

En in dit laatste register leest ge weer dat wonderlijke woord, zij het in anderen vorm, dat steeds zoo stereotiep in de boeken der Koningen vermeld wordt: den naam Zijner moeder Maria, uit welke geboren is Jezus, gezegd Christus. De naam Zijner moeder — ge acht toch niet, lezer, dat Mattheüs, de preciese en nauwkeurige tolgaarder met zijn zin voor zakelijke en nauwkeurige notities, het zonder reden en als achteloos heeft opgeteekend ?

Ge hoort toch wel de wondere melodie in die simpele opmerking, als tusschen de regels door gegeven ?

De moeder van Jezus heeft voor Hem niet die beteekenis gehad, die een moeder heeft gehad voor vele koningen van Juda, gelijk de regeeringsannalen die vermoeden doen. Moeders hebben op haar koninklijke zonen groeten invloed gehad ten goede of op het pad des verderfs. Ze zijn haar kinderen geweest als gidsen op het pad ten leven of naar den eeuwigen dood.

Haar namen staan in de geschiedenis vermeld als leerrijke voorbeelden en als ernstige waarschuwingen, met haar kinderen als bakens in zee. Ter waarschuwing voor kinderen en moeders saam. In de geschiedenis van vele menschen staat de naam hunner 'moeder vermeld met diepe en ernstige beteekenis. Velen herinneren zich hun moeder met blijdschap, anderen met droefheid.

De namen der moeders roepen herinneringen op van teedere vroomheid, maar ook van zonde en afval en verleiding. Van invloed ten goede — maar ook van een sterke macht ten kwade. Vele moeders worden vermeld in de heugenis barer kinderen met dankbaarheid, andere met schaamte en smart.

De namea der moeders — welk een reeks! Van zondaressen, die haar kinderen het goede voorbeeld niet gaven. Van zwakke vrouwen, dien het ontbrak aan kracht en aan wijsheid vaak, en die zoo dikwijls moesten erkennen in haai buigen voor haar God, dat ze het bedierven In de opvoeding; en die moeten erkennen, dat, als er iets terecht komt van haar kinderen, het nooit te danken zal zijn aan haar eigen wijsheid en kracht.

Zóó staat de naam van Jezus' moeder niet vermeld in het geslachtsregister en in de Heilige Historie. Maria is evenals elke moeder een zondares geweest; met kortzichtig verstand en verdorven hart. Maar haar naam staat in het geslachtsregister van haar Kind niet opgeteekend om te verklaren Zijn houding in het leven en Zijn verhouding tegenover God.

Ten diepste opgevat gaat hier de lijn omgekeerd; gaat er hier niet invloed uit van de moeder op haar Kind, maar omgekeerd. Maria de moeder was de zondige, de gebrekkige, de onvolmaakte. Maar haar lünd is Heilig, onnoozel, onbesmet, omdat Hij hooger dan de hemelen van wording en oorsprong is, als Zoon van God.

Zóó staat Jezus in Zijn geslachtsregister — niet als degene, die invloed ondergaat, maar die onafhankelijk sïaat tegenover uit wie Hij geboren is.

Zoo staat het door het geheele eigenaardige geslachtsregister van Mattheüs heen geschreven. Er staan nog andere vrouwennamen hier opgeteekend, dan die van Maria. Nog vier andere. Alle vier vrouwen, op wie uit algemeen menschelijk of althans Joodsch standpunt iets was aan te merken: gevallen vrouwen of heidensche van oorsprong.

Ze bezoedelen het geslachtsregister vaii den Zaligmaker naar Joodsche opvatting. Maar 'Hij blijft vrij van haar smet, want Hij is Heilig, onnoozel, onbesmet. Er gaat geen invloed van de vrouw uit op Hem. Hij breekt de wetten van den invloed en staat boven haar. Hij, de eenige. Omdat Hij de Zoon is van 'God.

Elk kind, dat een podvreezende moeder als voorbeeld en gids op den weg ten hemel heeft mogen hebben, dankt na en naast God zijn moeder voor wat zij voor hem was.

Maar hier is het andersom — deze moeder is zalig geworden door haar Kind, dat voor Zijn verhooging en zaligheid niets heeft te danken aaii haar.

En er is 'iaog meer. Mattheüs heeft met bizondere bedoeling de namen der vrouwen in zijn geslachtsregister opgenomen — om te laten zien, dat Jezus de vrouw heeft geadeld en vrijgemaakt. Overal, waar ge Hem ziet optreden, is Hij de Zaligmaker. Er is geen stukje van het menschenleven, waar Hij niet verlossend en heiligend en reddend Zijn Goddelijken voet heeft gezet.

Wat zijn handen aanraken, wordt en is vrijge-

maakt van den giftigen en onreinen adem der zonde en van de wetten des doods.

Zijn moeder heefc voor Hem' andere b'eteekenis gehad, dan voor elk kind de moeder heeft.

Hij stond tegenover Zijn moeder zelfstandig. De invloed ging hier niet uit van de moeder op het Kind, maar omgekeerd. En die lijn is de blijvende. Nog gaat er invloed van het Kind, hét Kind op de moeder uit. De genade van Jezus 'Christus is ook deze, dat Hij helpt in de moeilijke opvoeding der kinderen.

Vaders en moeders weten soms riiet meer, hoe ze met him kinderen aan moeten. Dan voelen ze, hoe het hun aan wijsheid en aan kracht en aan inzicht en aan, ja, aan alles ontbreekt. Hoe zwaar kan dan drukken als een juk, als een kruis soms, de door God oj)gelegde taak, de kinderen op te voeden in de vreeze des Heeren.

Licht, dat moeders bij het lezen van den moedernaam en daarop volgend van het doen van het kind van wat goed of kwaad was in de oogen des Heeren, de vraag voelen oprijzen in hun hart; hoe zal later in de geschiedenis van mijn kind mijn naam opgeteekend staan?

De naam zijner moeder in de geschiedenis van een kind — o, dat is voor vele moeders een schrikbeeld. Want ze doen maar één keer de opvoeding van haar kinderen. En als dat kind zestien of twintig jaar oud is, dan is de opvoeding af. Voltooid voor den Heere en Zijn dienst — of verbroddeld. Dat is het, wat vele ouders angstig maakt.

Maar in dit geslachtsregister staat Jezus ook als de Helper voor Christenmoeders voor haar oog. De invloed ging van Hem op Zijn moeder uit, die tenslotte door Hem zalig is geworden.

En Hij is nog de helpende voor moeders. De Heere, die krachten geeft.

In liet dorre geslachtsregister staat Hij voor uw oog, moeders, in zijn lichtende schoonheid.

Als ge geen weg en geen raad weet met de moeilijke opvoeding uwer kinderen, zeg het maar aan Hem, die voor uw kinderen de God der ge­ nade en des Verbonds wil zijn.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1929

De Reformatie | 8 Pagina's

De naam Zijner moeder.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 13 december 1929

De Reformatie | 8 Pagina's