GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOUW

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Van het goede te veel.

We lezen in het „Kerkblad van Zuid-Afrika":

Die Raad van die Nederduitse Kerke het aanbeveel dat 'n Dieresondag deur die gemeentes sal gehou word. Hierdie Amerikaanse dinge vermenigvuldig met die dag. Laat ons bletjie kyk wat ons al het: 'nBurgemeesterssondag, 'n Poliesiesondag, 'n Moederssondag, 'n Vaderssondag, 'n Studentesondag, in Kaapstad 'n Parlementssondag, 'n Dieresondag. Ja, ek weet nie of ek die spul al bymekaar het nie. In Engeland is 'n beweging om 'n Industriëlesondag te kry. Ek gee nog aan die hand 'n Boeresondag, 'n Winkelierssondag, 'n Onthouderesondag (as dit nog nie daar is nie), 'n Kindersondag (dit sal wel al in plekke ingevoer wees), 'n Predikantesondag, 'n Dienstbodesondag (om mense te leer hoe om hulle dienstbodes te behandel), 'n Basesondag (om die knegte te leer hoe om hulle te gedra teenoor hulle base). En so kan ons dit vermenigvuldig, totdat ons 'n totale humanistiese godsdiens het wat nie een Sondag vir God wat die Rusdag geheilig het oorlaat nie.

Precies; en dan kan er nog een Zondag-Zondag bij, om ons te leeren, hoe we Zondag vieren moeten.

Ook daar.

In het „Kerkb!. v. Zuid-Afrika" schrijft DsPostma: Ons Proponent e.

Volgens berigte is al ons proponente nog nie beroep nie. Die moeilike tye waarin deur Gods bestel ons gemeentes nou verkeer sal wel die vemaamste oorsaak daarvan wees.

Dus behoeven onze candidaten ook niet naar Zuid-Afrika te zien.

Dr Los zei 't trouwens ook al op de predikantenvergadering.

Huishoudschool Dokkum.

Van den heer Strikwerda in Dokkum ontvingen we een ingezonden stuk, in verband met de kwestie aangaande de Dokkummer-huishoudschool-kwestie. Daar op die kwestie voor eenige weken gewezen werd in deze rubriek, nemen we nu het stuk ook weer hier op. Het luidt als volgt:

Dokkum, April 1931.

M. de R.!

Door onjuiste voorlichting in de pers heeft zich inzake de handelingen van het Bestuur en de Vereeniging voor Christelijk Huishoudonderwijs in Dokkum e.o. een gansch verkeerde voorstelling gevestigd.

Daarom nemen we de vrijheid voor onderstaande plaats te vragen. Bij voorbaat zeggen we U beleefd dank voor de opneming.

Fel is de Vereeniging en haar bestuur aangevallen door een opgenomen stuk van de heeren Blok c.s., waarin den leden werd aangeraden als één man zich van de leiding los te maken en voor het lidmaatschap te bedanken. Dat stuk is en blijft onbegrijpelijk. Immers de Vereeniging wil positief Christelijk Onderwijs en staat op den grondslag der Drie Formulieren.

Geen oogenblik is er aan gedacht ze in een gemengde neutrale Vereeniging te doen oplossen. Ze heeft haar zelfstandigheid geen oogenblik verloren. Niemand der onzen dacht er één oogenblik aan lid te worden van de toch al zeer sterke neutrale Vereeniging. Alleen toen bleek, dat uit eigen kosten geen inrichting verkregen kon worden en van hoogerhand alleen gelden zouden worden verstrekt, indien samenwerking werd beproefd, eerst toen is gepoogd door samenspreking met de neutrale vereeniging zulke voorwaarden te bedingen, dat Christen-ouders met gerustheid hun kinderen naar de eventueel te verkrijgen school zouden kunnen zenden. Dat meende de Vereeniging te mogen doen, omdat wijlen Dr A. Kuyper, de groote voorvechter van vrij Christelijk Onderwijs, inzake dit onderwijs — vakonderwijs — had aangedrongen op volledige samenwerking in één vereeniging. Wat voor algemeen vormend onderwijs niet kon, moest volgens Dr A. Kuyper in dezen worden beproefd. Hoe men Dr Kuyper tegen de Vereeniging heeft opgeroepen, verklaren we dan ook niet te kunnen begrijpen.

Want zoover als deze wilde gaan, is men in Frieslands Noordoosthoek niet gegaan. Men stelde daar aan de neutralen zulke voorwaarden, ter wille van het Christelijk beginsel, dat ze verworpen werden, omdat volgens één hunner de komende school in beginsel dan „Christelijk" zou zijn. Wij wenschten een soort verdrag, waarbij onze Vereeniging paraat en zelfstandig bleef, en zóó, dat de> leiding van de school en van het onderwijs door een flinke meerderheid in „de Commissie van tien" en in het personeel aan rechts verbleef. Aan neutraliteit was dit personeel niet gebonden. Bij de eerste afwijking zou de Vereeniging zich kunnen handhaven.

Deze voorwaarden zijn door links niet aanvaard. Samenwerking bleek zonder verloochening van het beginsel niet mogelijk en terstond daarop is de actie voor het verkrijgen van een Christelijke school op den grondslag der Vereeniging doorgezet.

Dagen nadat de pers het afbreken der onderhandelingen publiek had gemaakt, kwam het krenkend stuk der heeren Blok c.s., . die zelf noch in Leeuv^arden noch in Sneek in dezen iets hadden tot stand ge­ bracht. Dit stuk heeft aan de actie voor een Christelijke school veel kwaad gedaan. Eenvoudige menschen laten zich door klinkende leuzen licht meesleepen.

Zelfs na nadere inlichtingen onzerzijds is dit stuk nimmer terug genomen. We hadden nu in elk geval een ridderlijke erkenning van ongelijk mogen verwachten om zoo mogelijk te herstellen wat bedorven was. Dit is helaas niet gebeurd. Zeer hopen we, dat niettemin eerlang een Christelijke inrichting mag verrijzen.

Het Bestuur der Vereeniging voor Christelijk Industrie-en Huishoudonderwijs voor Dokkum e.o. S.

Het doet ons genoegen, dat blijkt, dat in Dokkum onze mannen op hun post waren. Die kwestie is dus afgedaan.

Moeilijker wordt echter de situatie voor de voorstanders van Christel. Middelbaar Onderwijs, door 't geen van elders bericht wordt.

We vernemen, dat iri Ede samengewerkt wordt tusschen voorstanders van Christelijk en van „openbaar" onderwijs voor de stichting van een H. B. S. of een Lyceum.

Ook uit Emmen bericht men zulks. . 't Is toch zeker niet waar, wat „men" zegt?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOUW

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 1931

De Reformatie | 8 Pagina's