GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het Gereformeerde Zondagschoolwerk.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Gereformeerde Zondagschoolwerk.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ter gelegenheid van het jubileum van „Jachin", de zestigjarige, heeft het Hoofdbestuur van „Jachin" den wensch uitgesproken, dat een reeks leidinggevende artikelen uit „De Zondagschool" zou worden gebundeld en uitgegeven.

Er was natuurlijk één man, die daarvoor boven anderen in aanmerking kwam: Ds Tazelaar, emorituspredikant van Weesp. Ds Tazelaar heeft jaren lang in „De Zondagschool" geschreven en verschillende geslachten van broeders en zusters, die in het Zondagschoolwerk hun krachten gaven, van voorlichting gediend. Zoodat het als vanzelf sprak, dat Ds Tazelaar werd uitgenoodigd, om dezen bundel te bezorgen.

Dat is nu het boekwerk, dat naast me ligt, en den boven afgeschreven titel draagt. Een kloeke uitgave, 195 blz. tellend^ en door Jachin's uitgever Verleur zoo prettig uitgegeven. Zoodat het een sieraad is in elke boekenkast.

Maar meer. Vroeger als student heb ik een man gekend, die op elke boekenveiling zooveel mogelijk boeken met mooie banden kocht; de taal deed er niets toe, want lezen deed hij ze toch nooit. Hij kocht ze enkel voor z'n kast en voor het gezichtl

Wie dit boek van Ds Tazelaar koopt, mag het zoo niet doen.

Dit is nu eens een echt practisch studieboek voor elk, die in het werk der Zondagschool meearbeiden gaat. Hier wordt een schat van voorlichting gegeven op elk terrein van het Zondagschoolwerk.

In drie deelen heeft de auteur zijn boek gesplitst. Eerst een historisch, daarna een principieel, ©n, eindelijk een practisch deel.

Eerst wordt allerlei in verschillende hoofdstukken medegedeeld over de geschiedenis; over klein© en later groot wordende dingen. Over de organisatie, het Maandblad, Gedenkboek en Handboek. Over de Westhill-methode, de Zondagschool en de radio en de film. Wie daarover wil worden ingelicht en voorgelicht, vindt hier een weikomen gids.

In het principiëele deel komen allerlei kwesties ter sprake, die zoo nu en dan aanleiding' waren tot debat en meeningsverschil, zooals b.v. de vraag van 'GerefOirmeerde kinderen op de Zondagschool. Het onderscheid tusschen kinderkerk en Zondagschool. Over het beginsel en het doel der Gereormeerde Zondagschool. Over den rooster van Jachin".

Het practische deel bespreekt vele onderwerpen uit de practijk van den 'Zondagschoolonderwijzer, Dingen, waarmee hij eiken keer in aanraking komt: de voorbereiding, den cursus, de hulpbronnen, enz.

Voor dit werk mogen we dankbaar zijn. In den loop der jaren zijn in „De Zondagschool" artikelen verschenen van groote waarde en blijvende beteekenis. Enkele slechts uit de groote verscheidenheid heb ik boven opgesomd. Die artikelen zijn gelezen met genoegen indertijd, maar daarna zijn ze in vergetelheid geraakt. Het is het lot van het krantenartikel, dat het niet blijft, en niet in het geheugen wordt bewaard.

Dat is jammer. Want als er een paar jaren verstreken zijn, nadat in een artikel of in een serie van artikelen een practisch of theoretisch stuk uitnemend is uiteengezet, en de lezers daardoor uitnemend op de hoogte waren gesteld van wat ze moesten weten, als dan een paar jaren weer verstreken zijn, komen er anderen, die die artikelen niet hebben gelezen, met dezelfde vragen, die ze

dan al of niet in een krant schrijven, alsof er nooit iets over was gezegd.

Maar nu verschillende dezer artikelen zijn vastgelegd in een bundel, wordt het anders. Nu hebben we iets, dat meer blijvend is, en waarnaar telkens kan worden verwezen; waarin anderen weer telkens hun vragen zien beantwoord.

Daarbij denk ik vooral aan jonge broeders en zusters, die in het Zondagschoolwerk mee gaan doen. In den aanvang staan ze Tiulpeloos er bij. Ze helpen wat, hooren wat, en kijken wat af, totdat ze bekwaam zijn, om ook zelf meer actief te gaan arbeiden, en zelf een klasse te hebben.

Maar dat is niet genoeg. Dat schoolt alleen practisch. En ze hebben ook noodig theoretisch onderwijs, principiëele vorming. Ze moeten iets weten van het eigenaardige van de Gereformeerde Zondagschool ; van 'de geschiedenis van strijd en zegen. Van de groote vragen, die ter sprake komenj van de gevaren en klippen, die moeten woTden vermeden.

Daarvoor is nu juist een boek als van Ds Tazelaar zoo uitnemend. Elk, die mee gaat arbeiden, behoorde een exemplaar van dit boek te hebben en door te werken. Want ons Evangelisatie-werk draagt een eigen stempel en cachet. Principieel en practisch. En de menschen, ' die in dit werk bezig zijn, behooren daarvan althans eenige kennis te hebben. In onze tijden van verdoezeling der lijnen, van verwazing en verflauwing behoort ieder werker in de Evangelisatie ons eigen standpunt te kennen en onze eigen geschiedenis, opdat reeds daardoor het eigen karakter van onze Zondagschool worde bewaard.

De opleiding van werkers is een probleem, dat tal van keeren is aangesneden, zonder tot oplossing te zijn gebracht. Maar een stuk opleiding is alvast dit, dat onze menschen een beetje weten, voorgelicht door onze eigen Gereformeerde litteratuur, van principe en praclijk, van geschiedenis en theorie.

Er zijn nog andere boeken, waarvan uitnemend gebruik kan worden gemaakt. Maar deze jubileumbundel van Ds Tazelaar is voor hen eerste klas werk.

Het is natuurlijk niet te eischen van ieder, die zich wil geven aan de Zondagschool, dat hij nu ook zelf dit boek gaat koopen. Er zijn onder hen, voor wie het bezwarend zou zijn. Maar kan een Zondagschool of een Evangelisatie-commissie niet vier of vijf exemplaren aanschaffen, om die onder de jongere en oudere, maar vooral onder de jongere Zondagschoolkrachten te laten circuleeren?

Want studie is VOOT onze werkers noodig als brood. Aan menschen, die van goeden wille zijn, maar verder niet, hebben we niet zooveel.

Nog eens, we zijn Ds Tazelaar van harte dankbaar, dat hij dezen bundel heeft uitgegeven. Het werk vinde vele koopers en lezers. Dat kan voor onze Zondagschool ten zegen zijn.

C. BOUMA.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 oktober 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

Het Gereformeerde Zondagschoolwerk.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 oktober 1931

De Reformatie | 8 Pagina's