GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

MUZIKALE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

MUZIKALE KRONIEK

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bacb-Handel Herdenking door de Christelijke Oratorlum-Vereenlglng te Utrecht.

Op zeer waardige wijze heeft de C. O. V. te Utrecht deelgenomen bij haar 29ste uitvoering aan de lierdenking van den 250sten geboortedag van Bach en Handel. Door de restauratie van de Buurkerk moest dit concert plaats vinden in de Nicolaïkerk. Het gebruik van de oonoertzaal was uitgesloten, daar naast een tweetal werken voor koor, solisten en orkest ook een tweetal werken op het programma stonden, die een uitgebreid orgel vereischten en dat is helaas slechts bij uitzondering in een concertzaal aanwezig. De tijd was eerlijk verdeeld, eerst Handel's „The Dettingen Te Deum" (koor en orkest) en zijn Concert voor Orgel en Orkest opus 7 no. 4 (D mol), daarna Bach's „Preludium en Tripelfuga" in Es groot (Peters band 3 no. 1) gevolgd door zijn „Magnificat" voor koor en orkest. Wiaarlijk een programma dat er

wezen mag. De Nederlandsclie Bach-vereeniging; heeft nu vier jaar geleden ook beide koorwerken gegeven, waarvan ik een bespreking heb gegeven in „de Reformatie" van 6 Februari 1931. Ik wil dan ook dit keer niet op deze bespreking terug komen, waaruit niet valt af te leiden, dat ik de werken niel van voldoende beteekenis acht om er nog eens weer ofver te schrijven, ofdat alles er al van gezegd is. Het leek me juist, dat het „Magnificat" 't concert besloot. Dit werk staat naar mijn meening muzikaal hooger dan Handels „The Dettingen Te Deum". De wijze waarop beide werken, die aan alle uitvoerenden hooge eischen stellen, werden gebracht, valt zeer te loven. Ik constateer met groote voldoening, dat de Utrecihtsche C. O. V. behoort tot de beste koren van ons land. De zeer moeilijke koren, vooral in het „MagniiJicat", kwamen goed tot hun recht. In „The Dettingen Te Deum" liet een heel enkele maal de uitspraak van het Engelsch wat te wenschen over. Ook de solisten: To van der Sluys en Ankie van Wickevoort Crommelin (sopraan), Annie Woud (alt), Michel Gobets (tenor) en llax Kloos (bas) gaven een goede vertolking van hun partijen. Van de instrumentalisten mag in het bizonder wel genoemd de fraaie vertolking van de partij voor trompet, die zeer zware eischen stelt en o, zoo licht het geheel kan bederven, in plaats van zooals hier het geval was een schoone luister bij te zetten.

Het was wel een zeer gelukkige gedachte van de vereeniging om naast de vocale werken een tweetal instrumentale werken van de componisten op haar programma te plaatsien. Immers ook op 'dat gebied hebben ze veel nagelaten, dat ten volle onze belangstelling waar'd is. Van Handel hoort men wel vaak een zijner concerten voor orgel bewerkt, maar uiterst zelden komt het voor, dat ze gegeven worden zooals Handel het bedoeld heeft, namelijk als concerten, waar wel is waar het orgel de voornaamste partij heeft, doch ook andere instrumenten een belangrijk aandeel in hebben. De gelegenheid om zulke werken uit te Voeren, doet zich niet zoo vaak voor. In de concertzalen treft men gewoonlijk geen orgel aan. Het plaatsen van een orgel, zooals dat gebeurt bij de Mattheus-passion-uitvoering in Naarden, brengt geen uitkomst, daar zoo'n oi^el te klein van omvang is om als hoofdinistrument te fungeeren in een concert van Handel. Bij het geven van een orgelconcert in een kerk is de belangstelling gewoonlijk niet zoo groot, dat men de •onkosten verbonden aan het geven van een concert voor orgel en orkest, met een bezetting zoo'als Handel die voorsclirijft, door de entreegelden kan dekken. Bovendien is de plaatsing van het orgel in de meeste kerken zóó, dat er geen gielegenheid is o-m de andere medewerkenden zoo op te stellen, dat ze voldoende contact met den concert- 'gever-organisl hebben. In de Nicolaïkerk nu is het mogelijk door de plaatsing van het orgel, dat het kerkorgel zelfs kon worden gebruikt voor de orgelpartijen in de beide koorwerken. Door den organist, die altijd zijn medewerking verleent bij de uitvoeringen van de C. O. V., werden ooik nu 'de begeleidingspartijen zeer correct vertolkt. Ook hierbij viel te constateeren, dat het kerkorgel moeilijk te vervangen is door een klein tijdelijk opgesteld orgel. Het effect van de orgelpartijen was veel mooier dan ik het ooit heb gehoord bij een uitvO'Cring waar men zich moet tevreden stellen met zoo'n klein orgel. Voor de orgelsoli was uitgenoodigd de welbekende organist van de Kathedraal van Mechelen Flor Peeters. Z'n voordracht van Handels concert was buitengewoon mooi. Ook de samenwerking .met het orkest, bestaande uit 2 hobo's, 3 violen, alt-viool en continuo liet niets te wenschen over. Het deed het verlangen rijzen tnaar een even ideale uitvoering van de andere concerten van Handel. De vertolking van het welbekende „Es dur Preludium" van Bach toonde wel 'de groote virtuositeit van den speler, maar tyoldeed nipt geheel. Het tempo was te vlug in verband met de accoustiek van de kerk. Bij iets

langzamer tempo waren ook de kleinere trekjes lot hun recht gekomen, die nu hier en daar verloren gingen. De „Tripelfuga" kwam beter tot zijn recht, met uitzondering van het middengedeelte, dat weer leed aan overmatige snelheid. Een weinig meer staccato had misschien hier en . daar enkele passages wat duidelijker doen uitkomen.

De kerk was zeer goed bezet. Jammer dat de heele avond dóór, geloop was. Na het eerste nummer zag ik enkele luisteraars vertrekken en dat hield regelmatig aan, zelfs onder het zingen en spelen door. Dat heeft de C. O. V. tocli zeker niet verdiend door het geven van een zoo goed voorbereiden dan ook zoo uitmuntend geslaagd concert.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

MUZIKALE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 31 mei 1935

De Reformatie | 8 Pagina's