KERKELIJK LEVEN
De vergelijking in de gemeene-gratie-leer. (I.) Over de leer der „algemeene genade" (of „gemeene gratie") is, men herinnert het zich wel, verschil van meening gerezen. Of men in betrekking tot dit punt een rustige bespreking elkander bij nader inzien weer zal helpe ...
UIT DE SCHRIFT
By de krachtbron. „Bidden" — zoo zeiden de ouden — „echt bidden is ademtocht der ziel".En ongetwijfeld hebben ze daaiinee één der geweldigste levenskrachten des gebedis onder woorden gebracht.Toch hebben ze daarmee allerminst de volle beteekenis van h ...
KERKELIJK LEVEN
Terminologische moeilijkheden. Er wordt, zoo men weet, veel geklaagd in den laatsten tijd over de broeders door de broeders. Enkele staaltjes hadden reeds onze aandacht.Eén der klachten, waarover we tot nu toe slechts terloops iets opmerkten, met de bedoelin ...
UIT DE SCHRIFT
De wettlgbeid van amtitelijlcen dienst in decEerlc van Christus door den duivel erlcend. Het gaat hier vreemd toe. Zeven zonen van ©en zekeren Sceva willen bij een bezetene een duivel uitbannen. Zij noemen daarbij zelfs den naam van Christus. Maar de booae geest be ...
KERKELIJK LEVEN
Be vergelijking in de gemeene-gratie-leer. (II.) Hetgeen we in ons vorig artikel op het oog haddon, is het feit, dat herhaalde malen in de gegeven theorieën inzake de gemeene gratie de wereld, die er nu is, vergeleken wordt met wat er zou zijn geweest, indien God d ...
UIT DE SCHRIFT
De eerste roeping der Kerk ten aanzien van het koningschap in de wereld. De wereld aanbidt het koningschap. De Kerk bidt er voor.Zoo heeft de Kerk ook in deze dagen haai* dienst der gebeden vervuld en zal dien vervullen in de voorbed© voor onze Koningin, die ...
KERKELIJK LEVEN
De vergelijking in de gemeene-gratie-leer. (III.) De kwestie, waarover we verleden week een en ander opmerkten, raakt dau ook duidelijk het z.g. „interim", d.w.z. „tusschenstaat", om met Dr Kuyper te spreken (II, ed. 1903, bl. 394). De bedoeling van Dr Kuyper is we ...
UIT DE SCHRIFT
Nemen, niet graaien. Het is vanouds onder ons een bekend gezegde, dat onze vrijheid hgt in onze gebondenheid, dat ons mogen niet te scheiden is van ons moeten, ons recht niet van onzen pücht, de „gave" niet van de „op-gave".En practisch weet ieder wel zoo on ...
UIT DE SCHRIFT
Het priesterschap m twist gered. Het konhigschap, zoo leert de Schrift, kon in Israël niet anders dan door den strijd tusscheni Geest en vleesch tot zijn theocraLisdhen wasdoun komen. Wie zien het — bij wijze van voorbeelldl, en van vóór-beeld — aan David.Da ...
UIT DE SCHRIFT
Gbristus en de heerschappij over de geschiedenis. (BU de herdenking van de geliaorte van Keizer Augustus, vóór 2000 Jaar.) „Alle wegen leiden naar Rome", — ziedaai- de spreuk van hen, die in dezen tijd bewonderend herdenken, hoe keiz ...