GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

15.882 resultaten
Filteren
van 1589
De Reformatie
lets over de exegese van Openbaring 17

lets over de exegese van Openbaring 17

(III) Wanneer ik nu overga tot de bespreking van de „zakelijke" hoofdmoot van Ds Plooy's critiek, moet me direct de opmerking van het hart, dat ik in geenen deele overtuigd ben geworden. Integendeel. Ik ben van oordeel, dat Ds P. daarvoor te veel gedachtensprongetj ...

De Reformatie
B. H.
1872 woorden
Achtergronden in de wijsbegeerte der wetsidee

Achtergronden in de wijsbegeerte der wetsidee

In onze bespreking van de polemiek Zuidema-Zijlstra ontmoetten we de kwestie van de onderscheiding van „de kerk als organisme" en „de kerk als instituu t".Daarbij wezen we gemakshalve naar het boek van ds J. H. Spier, die van de Wijsbegeerte der Wetsidee een overzicht gaf; die zich, voor w ...

De Reformatie
K. S.
1510 woorden
Iets over de exegese van Openbaring 17

Iets over de exegese van Openbaring 17

(V) Aan het eind van mijn vorige artikel concludeerde ik, dat m.i. onder de , , hoer" onmogelijk verstaan kan worden de wereld-als-cultuurmacht. Ik moet daar nog iets meer van zeggen. Want er zijn auteurs, die bij de „hoer" denken'aan één bepaalde historische belic ...

De Reformatie
B. H.
1665 woorden
De mythe der onzichtbare kerk als ,,transcendent''lichaam van christus''

De mythe der onzichtbare kerk als ,,transcendent''lichaam van christus''

We hebben (bl. 331, kolom 2) er op gewezen, dat in de wijsbegeerte der wetsidee met het begrip „transcendent" aldus gewerkt wordt, dat men zich tenslotte verwonderd afvraagt: wat is nu eigenlijk de bedoeling ervan? We lieten Spier aan het woord, ten bewijze, dat wat hier „transcendent" is, alles ...

De Reformatie
K. S.
3954 woorden
lets over de exegese van Openbaring 17

lets over de exegese van Openbaring 17

(VI) Bij het nagaan der gegevens, die ik rubriceerde onder II, dus de momenten uit de verklaring, die-de engel geeft van het visioen, is nu aan de beurt het derde: c) Het gaat hier om de kwestie in vs 16. Daar wordt gezegd, dat de tien hoornen op een afschuw ...

De Reformatie
B. H.
2325 woorden
„De tyrannie verdrijven...."

„De tyrannie verdrijven...."

Mogen we dr Zuidema gelooven, dan moet bij de eerstvolgende nationale feestviering, b.v. ter eere van de hooggeroemde Benelux, als in tegenwoordigheid van onze federatief-bekenden, b.v. den zeer loyalen en democratischen heer Spaak, groot-Europeeër, het Wilhelmus na de Brabangonne, c.q. de Marsei ...

De Reformatie
K. S.
1101 woorden
„Alle burgers en inwoners en landgenooten...."

„Alle burgers en inwoners en landgenooten...."

Zooals we zagen wil prof. Zuidema geen „tyrannie der zichtbare, institutaire kerk". Wij ook niet. En óók de Heer Zijlscra heeft er natuurUjk geen seconde aan gedacht. Laat staan: ook maar een syllabe eraan gewijd.Hoe komt het nu, dat prof. Zuidema meent, dat de heer Zijlstra bepleit, wat v ...

De Reformatie
K. S.
2423 woorden
lets over de exegese van Openbaring 17

lets over de exegese van Openbaring 17

(VII) We komen nu toe aane), dat nl. van de vrouw gezegd wordt, dat zij is „de groote stad, die het koninkriik heeft over de koningen der aard e". Oogensehijnlijk ziet die toevoeging er zwaar „politiek" uit. Toch rijzen er bij mij vragen. Want ik zou me kunn ...

De Reformatie
B. H.
1850 woorden
lets over de exegese van Openbaring 17

lets over de exegese van Openbaring 17

(VIII, slot) De conclusie van het vorige artikel, dat de hoer als constante grootheid niet maar af en toe, doch permanent te onderscheiden is van het beest, ontvangt nu ook nog steun ini), de mededeeling nl. van 18 : 9, waar staat dat de koningen die met haa ...

De Reformatie
B. HOLWERDA.
1843 woorden
Karl Barth en een oude wondeplek van de heidensche filosofie

Karl Barth en een oude wondeplek van de heidensche filosofie

(I) We gelooven, dat we deze week wel eens onze vervolgstof mogen laten loopen; niet alleen is het vacantie, maar ook moet een blad voor afwisseling blijven zorgen: „even tijd voor" b.v. „een Caravellis", —• ze is nu eenmaal een teeken des tijds, zoo'n leus. ...

De Reformatie
K. S.
1836 woorden
van 1589