Vlaamsch koren.
1. Rond het ontstaan van Pallieter. (Fe1iX Timmer mans „Uit mijn Romme1kas.) Meerdere malen reeds wees ik op het 'moderne Vlaamsche proza, als een van het tegenwoordige literatuurtype gansch verschillend en, mede daarom, bijzonder be ...
De Geschiedenis van een Polemiek.
Noodgedwongen moet ik 'nog eens terugkomen op mijne gedachtenwisselin'g met 'het „Kerkblad voor D'rente en Overijsel", gevoerd in „De Reformatie" van 28 April, 12 en 26 Mei 'dezes jaars. Het zij mij vergund nog eens de aanleiding daartoe in herinnering te brengen. Het was niet mijn strijdlust, di ...
Vlaamsch koren.
IV. De tnolensteen der critiek. „Vlaamseh koren" zoo' noemde ik de beide kleine boekjes, die ik in m'n vorige artikelen behandelde, „Uit mijn rommelkas" van Felix Timmermlans en Antoon Thiry's „Pauwke's Vagevuur"'. Ik'kwam tof deze benaming, omdat de rijkdom aan volle gedachten, die in deze zonni ...
Vlaamsch koren.
V. Iets uit de geschiedenis der Ylaamsche letterkunde. Aan het slot van m'n vorig artikel verwees ik' naar de historie der Vlaamsche letterkunde, naax aanleiding van de critiek, die 'Klarèl van den Oever maakt op het idyllische Vlaamsche proza.Tegenover zijn ...
Hongarije.
V. De laatste maal, dat ik iets over Hongarije mededeelde, bepaalde ik mij meer tot het uitwendige. Ik schreef van de kerken, die ik 'had gezien of waarin ik had gepreekt. „De Spiegel" van 15 Juli 1922 gaf van een paar bizonder mooie afbeeldingen.Ditmaal wil ...
Vlaamsch koren.
VII. (Slotartikel). In m'n vorige artikel wees ik op den inhoud van het pittige boekje van Timmermans, , , De zeer schoone uren van juffrouw Symforosa, Begijntjen" teneinde te doen 'zien, hoe ook dit geschrift gerekend kan worden tot toet idyllische Vlaamsche proza ...
De Gereformeerde Kerk in Hongarije.
VI. De predikant (zijn voorbereiding).De predikant ontvangt zijn opleiding aan een van de vier hoogescholen, die het tegenwoordige Hongarije nog bezit. De officiëele naam van de hoogeschool te Boedapest, waarvan „De Spiegel", 16de Jaargang, No. 42, een zeer ...
Het genieten van muziek.
II. Het gevoel voor schoonheid, bij weinigen totaal afwezig, bij zeer velen latent, kan door ernstig© inspanning en geduldig oefenen tot een ongedachte ontwikkeling komen. Dit was de hoo'fdinhoud van het vorige artikel, en het blijft gelden, ook' na wat ik nu ga ze ...
Het genieten van muziek.
III. Het niet-kunnen-genieten van muziek' hehoeft dus in het geheel niet het gevolg' te zijn van gering'en muzikalen aanleg, maar kotalt in zeer veel 'gevallen voort uit onvoldoende ontwikkeling van het muzikaal gehoor. De ontwikkelingsgang, die de muziek in den lo ...
Het genieten van muziek.
IV. (Slot). Het vorige iartikel eindigd© toet de opn: ijerk'ing', da, t het ibezit van een „relatief' gehoor (d. i. het 'kunnen-onderschieiden van toonverhoudingen als tertsen^ kwinten, enz.) absolute voorwaarde is voor het 'begrijpen !yan miuziek. Het is echter ni ...