GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

15.882 resultaten
Filteren
van 1589
De Reformatie
Valcantie-dwang.

Valcantie-dwang.

Er is gewoonlijk veel overleg toe nooclig om de vakantie vast te stellen.Maar eindelijk bepaalt gij of bepalen anderen met u of voor u: Üan zal het zijn.Doch dan gebeurt het wel, dat de Heere zegt: dan zal het zijn, maar op andere wijze dan gij u hebt gedacht. Gij zult geen besneeuw ...

De Reformatie
HEPP.
458 woorden
Reorganisatie, geen reformatie.

Reorganisatie, geen reformatie.

IV. In deze artilcelen wordt besproken het reorganisatie-rapport, ingediend btj de Synode der Ned. Herv. Kerk.Zij hebben geen polemisch doe], maar dienen ter oriënteering van onze lezers. E n uit den naam vaii Commissie en Rapport, welke trouwens overeenkomt ...

De Reformatie
HEPP.
3117 woorden
Een „Satan" en een „aanstoot".

Een „Satan" en een „aanstoot".

leieTj die met aandaclil; het zestiende hoofdstuk van Matthens' Evangelie leest, bemerkt, dat bet ons een hoogtepunt toont.Want, zeg het zelf, is dat geen hoogtepunt in het «vangelisch verhaaJ, als wij Christus zien in de kracht van Zijn •drievo'udig ambt? Als wij hem zien; leerende de noo ...

De Reformatie
K. S.
2305 woorden
Christus' angsten hebben bun eigen oorzaak.

Christus' angsten hebben bun eigen oorzaak.

Dat Christus droevig en zeer beangst was, dat kon niaar éénmaal gebeuren in de wereld.Gelijk deze wereld maar één keer kon geschapen worden, , en maar één keer kan vergaan, en gelijk in een menschenleve-n slechts één keer de geboorte is, en maar één keer de dood, en ge'lxjk het werk, dat G ...

De Reformatie
K. S.
1710 woorden
Voetwasscbing: Lmysterle, natuur-adel, of ambtsbediening ?

Voetwasscbing: Lmysterle, natuur-adel, of ambtsbediening ?

Van de voetwassching, 'die Christus in de paaschzaal verrichtte, zijn vele „verklaringen" gegeven. Daar zijn er h.v., diè er een soort mystieke huwelijksvereeniging in afgeibeeld zien van den hemelschen bruidegom met de kerk.Anderen meenen, dat de voetwassching, als een r einigingsbad gezi ...

De Reformatie
K. S.
2514 woorden
HET VOORNAAMSTE HUWELIJKSDOEL.

HET VOORNAAMSTE HUWELIJKSDOEL.

Dezer 'dagen 'bevatte, „De Maasbode" eea tweetal artikelen over het huwelijk.Daarin werd o.m. betoogd, dat God als hoofddoel van het huwelijk heeft gesteld de voort-L re lig ing en de opvoeding der kinderen.Als ondergeschikt doel werd vervolgens genoemd onderling hulpbetoon en liefd ...

De Reformatie
HEPP.
1387 woorden
BIJ DEN TIENDEN JAARGANG.

BIJ DEN TIENDEN JAARGANG.

Een kort openingswoord mag der traditiei getrouw bij den ingang van den tienden jaargang niet ontbreken.Het ideaal, dat ons bij de oprichting van ons blad voor oogen stond, wordt, zij het ook met belijdenis van zonde en zwakheid, nog altijd na-.. gestreefd.Het heelt nog niets van zi ...

De Reformatie
EINDREDACTEUR.
1212 woorden
WERELDGELIJKVORMIGHEID.

WERELDGELIJKVORMIGHEID.

II. Nadat iii het voorgaande artikel aangetoond is, dat er alle reden bestaat ons over het verschijnsel der - wereldgelijkvormigheid te bezinnen, willen wij thans trachten te onderzoeken, hoe wij nader de beteekenis daarvan te bepalen hebben. Wat is weretd'gelijkvo ...

De Reformatie
J. HOEK
1823 woorden
WERELDGELIJKVORMIGHEID.

WERELDGELIJKVORMIGHEID.

III. Uit Rom. 12:1 en 2 hebben wij pogen af te leiden, wat wij naar de Schrift onder de wereldgelijkvormigheid te verstaan hebben. Het is die zonde der geloovigen, waarbij zij, hoewel zij innerlijk anders zijn dan de wereld en door genade deel hebben aan het nieuwe ...

De Reformatie
J. HOEK.
1658 woorden
WERELDGELIJKVOHMIGHËID.

WERELDGELIJKVOHMIGHËID.

IV. In het algemeen zijn de positie en) de roeping, welke de kerk des Heeren in de wereld heeft, wel duidelijk. Zij mag zich met de wereld niet vermengen en aan haar gelijkvormig worden, maar zij mag zich evenmin in dooperschen zin aan de wereld onttrekken.D ...

De Reformatie
J. HOEK.
1994 woorden
van 1589