KERK EN STAAT.
II. Is het vraagstuk van Kerk eai'Sitaat niet in de eerste plaats van kerkelijken doch van politieken aard, dan zal dat van groote beteekenis zijn voor de wijze, waarop naar een oplossing moet worden gezocht.Niet de kerk, maar de staat ondervindt voornamelij ...
Het graf en de eigendom.
Tusschen de donkerheid van graf en dood ©enerzijds en de heerlijkheid van de „erfenis der heiligen in het licht" anderzijds, moge een machtig verschil zijn, — toch heeft Christus do, or zijn graf de lijn der verhooging en der erfgenaramsweelde omgebogen en heengetrokken naar het einde van zijn ve ...
Calvijn contra prof. Haitjema.
Ook op Calvijn doet Prof. Haitjema een beroep.Veel haalt hij van den Hervormer aan. En wat hij aanhaalt, daarmee zijn wij het van harte eens.Als b.v. dat de bchrift een gevoel van waarheid voor zich uitdraagt, dat meiisöhelijke getuigenissen 'de Schrift niet geloofwaardig kunnen mak ...
KERK EN STAAT.
III. Wanneer de Overheid maatregelen neemt om tot oplossing te' komen van het vraagstuk Kerk eu Sitaat, ziet ze zich in hoofdzaak geplaatst voor een tweetal kwesties, de regeling van het uiterlijke en het rekening houclen met de geestelijke beteekenis vaji de kerk. ...
OPVOEDING EN GEZAG.
I. Wanneer we in deze reeks artikelen zullen handelen over opvoeding en gezag, dan moet al dadelijk' vvoiden gezegd, dat het onmogelijk is, het terrein, dat hier onze laandacht vraagt api eiken duim gronds te betreden. De vraagstukken toch, die ziclh hier aan ons v ...
P. OOSTERBAAN †
IN MEMORIAM Gevoelig werd ons blad getroffen.Het hoofd van de firma Oosterbaan 6 Ie Cointre, welke onze uitgeefster is, de heer P. Oosterbaan, werd door den dood weggenomen.Dit sterven ontroert ons te meer, omdat wij er niet op waren voorbereid. ...
PAASCHFEEST.
Wij willen het Paaschfeest weer gaan vieren.K u n n e n wij het ? En d o e n we het oiok: ik wil vragen: is, wat wij doen wel „vieren"; en is wat «•ij vieren wel , , feest", en is dat feestelijke wel de i> edachte en de. werkelijkheid' Tan het Paaschfeest? Och, wij brengeai ook o ...
OPVOEDING EN GEZAG.
III. Onze tijd is geen vriend van de handhaving V a n h e t g 6 z a g bij de opvoeding. Er is in de jeugd van onzen tijd die typische trek, waardoor meermalen een houding vs^ordt aangenomen, alsof men zijne hoogheid het jonge mensch beleedigt, wanneer men van gezag ...
Opstandingsleven en alledaagsch leven.
Opstandingsleven is eeuwig leven.Eeuwig leven, dat door u, mijn ziel, moet worden geleid in den tijd.Eeuwig leven niet in den vagen zin van aangeraakt zijn door het eeuwige; in het Ijewnstzijn van onvergankelijkheid.Want daar heeft tegenwooTdig ook de wereldmei\sch den mond v ...
OPVOEDING EI GEZAG.
IV. Van de ouders en opvo'ed-ers wordt bij de opvoeding, juist vanwege de noodzakelijkheid van de handhaving van het gezag, heel veel gevraagd. Somwijlen schijnen ze te vergeten, dat de handhaving van het gezag op de juiste wij z e, wel hun meest belangrijke taak i ...