Gereformeerde Apologetiek - pagina 27
29 een pantheïstisch getinte apologetiek, zooals die heden ten dage gewoonlijk gedreven wordt, begrijpt in de wereldbeschouwing ook de Godsbeschouwing in. Wij evenwel hebben hiertegenangstvallig op onze hoede te zijn. Zoowel onze Godsbeschouwing als onze wereldbeschouwing vinden wij vastgelegd in ...
Algemeene taalwetenschap en subjectiviteit - pagina 27
25maar de werking dezer beheerschende, collectieve machten in het partieele is moeilijk zichtbaar. Het geïsoleerde woord, als meest reëel, althans meest grijpbaar taalelement, schijnt telkens aan een eigen gang van ontwikkeling onderworpen. De kennende subjectiviteit bekoopt de transparant ...
"Aesthetisch" of "puriteinsch"? - pagina 27
16) J. KÖRNER in N. Jahrb. 49 (1922) zeer gunstig over W A L Z E L ' s vervolg op SCHERER's Gesch. d. D. Lit.; daarbij den wensch aanhalend van W Ö L F F L I N naar een kunstgeschiedenis zonder namen. W A L Z E L plaatste alle niet strikt noodige feiten in het register. Maar de bezadigd oordeelen ...
Berekening of constructie - pagina 27
25 bewijs der prinCipla is tenslotte steeds een bewijs des geloofs. En in Gods licht zien we het licht. ook voor de eenheid der wetensclJappelijke paedagogiek. Met afwijzing van de methode der berekening en met verwerping van die der loutere constructie. zoeken we de organische opuatting te handh ...
De beteekenis der wetsidee voor rechtswetenschap en rechtsphilosophie - pagina 27
26 logica tot een bloote "Ansatzpunkt für Relationen", een personificatie 12) van normen, die evengoed op een contract en een maatschap als op een vereeniging kan worden toegepast. Het is een geometrisch snijpunt van toerekeningslijnen tot een normen-systeem of een deel daarvan. Hier openbaart de ...
Het goddelijk karakter van het recht - pagina 27
30 vrijbrief,doorhet recht uitgereikt, altoos door de zedelijkheid ge-contrasigneerd Deze voorstelling komt uit een misverstand voort, en wel van gelijken aard, als dat, hetwelk somtijds aanleiding heeft gegeven tot de bewering,dat op zedelijk terrein goed en kwaad nie ...
Wijdingsrede bij de opening der Vrije Universiteit op gereformeerden grondslag - pagina 27
29 Ons arme volk gaat verloren, zullen er bij ons dan geene ingewanden van barmhartigheid zijn? Hier staan wij. Wij kunnen niet anders. God de Heere helpe ons! God z a I helpen! Het gaat om de eere zUns naams ! Er is datgene in de ge chiedenis van ons voUr, in de vóorgeschiedenis ook van deze tic ...
Over het hoogste gezag - pagina 27
28 Bijbel een uitlegger behoeft, en dat, tenzij men aan een bepaald persoon de gave van uitlegging toekent, er niets anders overblijft, dan zijn eigen rede tot richtsnoer aan te nemen en haar het hoogste gezag toe te kennen. Ook dit beweren evenwel schijnt mij onjuist. Geenszins ontken ik dal wij ...
Het doel en de inrichting van hospitiën - pagina 27
29 godvreezend daarbij; en deswegen wiert hij de opperste in het genootschap van alle wijsheit en weetenschappen». Trouwens, met den kost was het in het hospitium zoo ge steld — al weder «exceptis excipiendis» *) — dat «goed en genoeg» zich paarden met«matig en eenvoudig» a). Goedb ...
De verhouding tusschen het recht, den staat en de overheid - pagina 27
29recht en aan Romeinsche toestanden geheel vreemde staten. De Romeinen, die onder de Europeesche volkeren het eerst het recht tot een zelfstandig, onaantastbaar gebied maakten, vatten, zooals Gierke i ) opmerkt, de rechtsidee slechts ten halve, daar voor hen recht en privaatrecht e ...