GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

192 resultaten
Filteren
van 20
Rectorale redes
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome
1910-10-20
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 151

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 151

141 löo) Luther heeft in zijn voorlezingen over de Romeinen bij Rom, 4, 7 uitvoerig geschilderd, hoe de mensch op tweeërlei wijze ten opzichte van de concupiscentia dwalen kan, en hij heeft deze schildering ongetwijfeld ontleend aan hetgeen hijzelf had ondervonden. De eene wijze van dwaling besto ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
405 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 152

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 152

142 om met behulp van 's menschen eigen kracht de zonde te overwinnen en rechtvaardig voor God te worden. De al dieper doorgaande kennis der zonde had Luther geleerd, dat het niet voldoende was, de vruchten der zonde af te snijden, zoolang de wortel der zonde bleef. Daarom had hij beproefd het pe ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
411 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 153

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 153

143 invindbilis est" (W. A. 1, 35). Nu is deze geheele voorstelling van Denifle, hoewel verschillende Protestantsche schrijvers haar hebben overgenomen, zoo door en door onwaar en met de duidelijke uitspraken van Luther zelf in tegenspraak, dat zelfs GRISAR, Luther 1, p. 86 en v. v. geen oogenbli ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
410 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 154

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 154

144 opgeven, of dat de overwinning onmogelijk is. Hierin bestaat het onderscheid, zegt hij, tusschen den homo carnalis en den homo spiritualis, dat de „spiritualis pugnat cum came et gemit, quod non tantum potest, quantum vult", maar dat de „carnalis non pugnat, sed cedit atque consentit" (1, 2, ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
389 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 155

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 155

i 145 door Denifle zelf meegedeelde citaten p. 229 en v.v. blijkt, hoe gebruikelijk het destijds was, de intrede in het klooster een secundum baptistna te noemen; zie voorts over dit onderwerp WALTHER, Für Luther wider Rom, p. 445 en v.v.; KOLDE, P. Denifle, p. 15 en v.v.; KöHLER, Ein Wort, p. 33 ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
424 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 156

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 156

146 necessaria"; maar hij voegt er terstond aan toe, dat de Pausen beter zouden doen, „ut ea quantum possent, paucissima preciperent", ja dat het „hodie necessarium esset, ut toUerentur dies ieiuniorum et multorum festorum, quia populus rudis ea conscientia observat illa, ut sine iis salutem esse ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
398 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 157

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 157

UI MS) Luther teeltent telkens protest aan tegen de voorstelling der Scholastieke Doctoren, als zou de justificatio bestaan in een „instantanea infusio gratiae et expulsio peccati", in dien zin „quod totum peccatum simul prorsus expelleretur totaque simul gratia infunderetur" (W. A. 1,43 en 4, 66 ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
412 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 158

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 158

148 nifle voorts op grond van dergelijke uitspraken van Luther beweert, dat er in Luther's systeem „vom Austreiben der Sünde keine Rede" is {Luther, I-, p. 465) en Luther niets zou willen weten van een „innerliche Gnade Gottes", die den mensch verandert en heilig maakt, maar de justificatie „rein ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
401 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 159

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 159

149 maar op de nieuwe aarde, die komen zal, zooals Petrus zegt: „novos celos et novam terram Dominus faciet, in quibus iustitia habitet"; maar ze begint toch reeds met hier op aarde zich een woning in ons te bereiden: „parat sibi interim habitationem peccata sanando" (I, 2, p. 111). De geloovigen ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
428 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 160

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 160

150wordt: „licet peccatum relinquat, ut dum iustificat spiritum, reliquit concupiscentiam in carne" (I, 2, p. 164). Daarom is de geloovige nooit justificatus, maar altoos justificandus: „Ideo nullus Sanctorum se iustum putat, sed iustificari semper et petit et expectat" (I, 2, p. 95), of g ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
394 woorden
van 20