![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 185](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/185-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 185
175 superstitiën der Roomsche Kerk afkeerig waren, maar in hoofdzaak, omdat ze een losbandig leven wilden voeren: „Un prothonotaire se pourra bien moquer du crucifix, aux despens duquel il meine ioyeuse vie, en banquetz, en ieux, en danses et en toute braveté . . Un courtisant peut bien parier en ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 186](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/186-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 186
176 "^) Reeds in een predicatie van 1516 wijst Luther hierop met nadruk: „Hoc est Euangelium i. e. iucundum et suave nuntium animae, quae per legem interpretatam iam peribat et deiecta f uit, audire scWicet, quod lex est impleta scil. per Christum, quod non sit necesse earn Implere. Quare qui non ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 187](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/187-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 187
177 ''^''') E. TROELTSCH, t. a. p. p. 27 en evenzoo in zijn Protestanüsches Christenium and Kirche in der Neuzeit in Die Kultur der Gegenwart herausgegeben von Paul Hinneberg, Teil I, Abteil. IV, 1, Geschichte der Christlichen Religion, 2. Auflage, Berlin, 1909, p. 552 en v.v., vooral p. 568—587, ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 188](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/188-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 188
178 inwerken, is eigenlijk overbodig. Ieder historieschrijver erkent dit feit en roemt het als een der grootste weldaden, die het Calvinisme aan de volkeren gebracht heeft. Zoo schrijft Prof. W. WALKER, hoogleeraar in de Kerkhistorie aan de Yale University in zijn John Calvin^ the organiser of re ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 189](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/189-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 189
179 Moralstatistik in ihrer Bedeutung für eine christliche Socialethik, 2e Aufl. Erlangen, 1874, gaf in Band I, § 50 een afzonderlijk hoofdstuk over den „Einfluss der Confession auf die Volksbildung und Volkssittlichkeif' (p. 610 en v.v.), maar komt slechts tot de volgende conclusie: „Wir können ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 190](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/190-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 190
180 173) Ik wijs hierop, omdat A. M. WEISZ zijn Lutherpsychologie eindigt met te zeggen: „Katholischer Sinn und Menschenvergötterung sind Gegensatze" en aan het Protestantisme verwijt, dat het met den mensch afgoderij pleegt (p. 304). 173) DR. G. J. D. SCHOTEL, De Academie te Leiden, Haarlem, 187 ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 191](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/191-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 191
/{%BIBLIOTHEEK VRIJE UNIVERSITEIT liii jHI nil II !' Ill mil\W3 0000 01345 5872 ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 97](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/97-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 97
87 Denifle daalt hier af tot het peil van mannen als Evers en Gottlieb, die uit de brieven van Luther zelfs hebben willen bewijzen, dat Luther drie onechte kinderen heeft gehad, welke alle drie bij nader onderzoek bleken hun oorsprong te danken te hebben gehad aan drukfouten van de zetters! (zie ...
![Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 96](https://geheugenvandevu.digibron.nl/images/generated/rectorale-redes/het-zedelijk-karakter-der-reformatie-gehandhaafd-tegenover-rome/1910/10/20/96-thumbnail.jpg)
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 96
86 de noodleugen toeliet, afleidt, dat Luther a\s algemeene] regel huldigde, dat het doel de middelen heiligt, en daarom elke leugen geoorloofd achtte om aan den Paus en Rome afbreuk te doen. ^") DENIFLE, Luther, l-, p. 127 en v. v. 298 en vooralp. 824-842. Natuurlijk zal niemand de Kraftsprache, ...