GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 186

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 186

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

176 "^) Reeds in een predicatie van 1516 wijst Luther hierop met nadruk: „Hoc est Euangelium i. e. iucundum et suave nuntium animae, quae per legem interpretatam iam peribat et deiecta f uit, audire scWicet, quod lex est impleta scil. per Christum, quod non sit necesse earn Implere. Quare qui non attenderent, facerent nobis ex Euangelio onus mains quam lex erat" (W. A. I, 105). 1^") Zie vooral de Tischreden, door Luther gehouden, die men afgedrukt vindt in Luthers Werke, E. A. 58, p. 269—337, waar Luther er telkens op aandringt, dat men „den Glauben von den Werken, Christum von Mose, das Evangelium vom Gesetz" scheiden moet (p. 297); en voorts LOOPS, Dogmengeschichte, A^ Aufl., p. 698 v.v. en 770 en v.v. J") LOOPS, Dogmengeschichte, 4e Aufl,, p. 698 noot. '"3) DENIFLE, Luther, V, p. 419 en v.v. 1^'') Het scherpst komt dit wel uit in het bekende gesprek, dat Luther in 1536, met Melanchthon hield over de justificatio en waarbij Luther verklaarde: „credentes sunt nova creatura, nova arbor; ideo phrases legales non pertinent hue, scilicet fidelis debet opera bona facere, sicut non recte dicitur, sol debet lucere, arbor bona debet bonos fructus ferre, 3 et 7 debent esse 10. Quia sol lucet de facto, arbor facit de facto, 3 et 7 sunt 10 de facto" (E. A. 58, p. 354.) '"*) C. F. MULLER, Symbolik, Erlangen, SIEGFRIED LOMMATZSCH, Luthers Lehre vom

1896, p. 315. Ook DR. ethisch-religiösen Standpunkte aus, Berlin, 1879, p. 206 maakt dezelfde opmerking: „An diesem Punkte aber, wo es gilt die Realitat dieses Christenlebens nachzuweisen, drangt sich dem Beobachter doch eine unverkennbare Einseitigkeit des hier (nl. in Luther"s „Freiheit eines Christenmenschen") entrollten Bildes auf. Nicht Benutzung und Durchdringung des ausseren Lebens durch die Kraft der neuen Persönlichkeit sondern eine absolute Erhabenheit über dasselbe ist das Ergebniss dieser Anschauung". i''') E. TROELTSCH, Die Bedeutung des Protestantismus für die Entstehung der modernen Welt in het Historischer Zeitschrift, Bd. 97, 1906, p. 23 en v.v.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 186

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1910

Rectorale redes | 192 Pagina's