GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

5.119 resultaten
Filteren
van 512
Rectorale redes
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 138

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 138

128 Scholastiek en de Mystiek (Bernard van Clairvaux en Tauler), waarbij dan telkens wordt aangewezen, wat Luther overnam en in hoeverre hij nieuwe wegen insloeg, of tegenover de bestaande richtingen partij koos. Braun heeft door deze veelszins uitnemende studie zeker niet weinig bijgedragen, om ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
389 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 139

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 139

129 der moralischen Bande und den Antrieb weltlicher Gesinnung bei ihm wirksam zu finden" (I, p. 96). Het uitgangspunt was dan ook niet de concupiscentia, maar die „ungünstige Beurteilung der guten Werke" (p. 92), waartoe Luther kwam door de „Ausschreitungen in der damaligen Werkübung. Auf dem Ge ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
393 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 140

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 140

13Ö „Also der geistige Hochmut war sein eigentliches Ungliick" (p. 96). Zonderling is alleen, dat Grisar, die evenals Braun aanneemt, dat de signatuur van Luther's Theologie in den commentaar op de Romeinen de ootmoed is, de diepste wegwerping van zichzelf voor God, en daarin de oorzaak ziet, dat ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
368 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 142

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 142

m gröszere Dinge''. Vóór 1515, toen Luther nog goed Roomsch was, was er dan ook van deze „Gewissenskampfe" geen sprake; eerst na Luther's afval van de Roomsche Kerk, toen hij aan allerlei zonden zich overgaf, kwamen ze voor, doch toen waren ze geen „Skrupel", maar „sehr begründete Reaktionen sein ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
357 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 141

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 141

131 hinein kommen sein; das werdenmirzeugen allemeineKlostergesellen, die mich gekennet haben" (E. A. 31, 273). Luther's leermeester Nathin prees Luther dan ook in andere kloosters als een tweeden Paulus aan, en een Roomsche monnik, die Luther in't klooster gekend had, roemde later nog Luther's v ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
398 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 143

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 143

133 hem van minder beteekenis worden geacht. Zoo zegt hij bijv. in een preek van 1512, dat „vigiliae, labores reliquaque stiidia corporalis exercitationis" voldoende waren, om de illecebras carnis" te overwinnen, maar dat dit middel niet hielp tegen geestelijke zonden als „ira, invidia, superbia ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
377 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 144

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 144

134"7) Luther wijst er in zijn Commentaar bij Rom. 4, 7 op, dat de eigenlijke werkende kracht der zonde in deze concupiscentia schuilt en dat de peccata actualia niets dan haar opera of fructus zijn (FICKER, t. a. p. I, 2, p. 107). 08) Volgens de gangbare opinie onder de Scholastieken was ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
410 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 145

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 145

135 erfzonde, d. w. z. datgene, wat haar eigenlijk tot zonde maakt (de reatus). Zoo is de begeerlijkheid „ein aus der Sünde stammendes, nach Gottes ursprünglicher Gnadenordnung nicht sein sollendes, und in sofern Gott miszfalliges Uebel", zooals HhiNRiCH, t. a. p. VI, 791 het uitdrukt. Maar trots ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
417 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 146

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 146

136 de tegenstelling duidelijk te maken met het door Luther ingenomen standpunt. "'J) Volkomen terecht heeft BRAÜN, Die Bedeutung der Concupiscenz p. 41. noot 1, opgemerkt, dat in deze opvatting van Luther, dat de concupiscentia niet een defectus naturalis, maar zonde is, en wel het malum radical ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
383 woorden
Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 147

Het zedelijk karakter der Reformatie gehandhaafd tegenover Rome - pagina 147

137 ons wonen en werken blijft, en dat hare aanvechtingen tot zonde alleen met behulp van Gods genade overwonnen kunnen worden, zal ook de Roomsche Theologie dit toegeven. Maar wel heeft Luther — en zijn eigen getuigenis kan hier wel het best beslissen — er steeds op gewezen, dat de tegenstelling ...

Rectorale redes
H.H. Kuyper
417 woorden
van 512