Verdienste of genade? - pagina 33
Als Paulus het woord „op uw rekening komen" niet schuwt, is het dan misschien zo, dat wij er voor terugschrikken? Het zal in ieder geval goed zijn ons er van te doordriagen, dat de wisselwerking tussen menselijk en goddelijk handelen onmiskenbaar is, te ernstig om er niet ten voUe aandacht aan te ...
Verdienste of genade? - pagina 13
wordt, dat er ook maar énige relatie zou bestaan tussen het aanvaarde meritum en de door Paulus zo fel afgewezen roem. Rome wil kerk van Christus zijn en met Paulus de genade eren, de roem als irreligieus afwijzen. Men verwijt de Reformatie de ongerechtvaardigde en uiterst pijnHjke identificatie ...
Verdienste of genade? - pagina 25
We zien de duideHjke omtrekken van een concurrentie-verhouding, die onmiddelHjk tot mystieke en quiëtistische consequenties leidt. We bevinden ons met dit alles in de omgeving van wat Przywara als karakteristiek der Reformatie aanwijst en het is niet toevalhg, dat R. K. auteurs soms verwantschap ...
Verdienste of genade? - pagina 14
leerde „dasz man sioh seiner Werke vor Gott nicht rühmen kann, da sie schlieslich Gottes Geschenke sind und ebensowenig kann man sein Vertrauen darauf stützen" of er een boekhouding van op na houden"). Verdienste, maar géén roem, géén p r e t e n t i e . . . En heeft niet onlangs Jean Daniélou he ...
Verdienste of genade? - pagina 15
zelf roemt en niet in God, wiens goedheid zo groot is, dat Hij wil, dat verdienste is, wat zijn gave is ^^). Trente herinnert in verband met de verdienste aan Jacobus' woord over ons struikelen in vele dingen, zodat ieder zowel de barmhartigheid en de goedheid als ook de ernst en het oordeel voor ...
Verdienste of genade? - pagina 34
licht — is het merkwaardig, dat het bhjkbaar niet gaat om de een of andere vorm van egoïsme, van een nu Christelijke toonzetting van het „incurvatus in se", dat hier zou worden gelegitimeerd. Overal waar over loon, kroon en erfenis gehandeld wordt, rijst een geheel ander beeld voor onze ogen op. ...
Verdienste of genade? - pagina 26
Juist vanuit deze stand van zaken wordt echter de controvers eerst recht boeiend en belangrijk. Wanneer de analyse van de Reformatie vanuit een alles absorberende en annihilerende transcendentie ooohoudbaar is, dan wordt als vanzelf de weg gebaand voor nadere bezinning. Dan concentreert zich imme ...
Verdienste of genade? - pagina 16
leringen te verdenken"^"). Nadrukkehjk wordt nl. door Trente verklaard, dat men met verdienste niet bedoelt een concurrentie met de genade, maar de illustratie en manifestatie van de genade. Illustratie en manifestatie, omdat vanuit het heil de mens zichtbaar wordt op de door God gebaande weg, de ...
Verdienste of genade? - pagina 35
liatio, waarover artikel 23 van de Belgica spreekt. Het is de religieuze benadering van het heü, gelijk in de geschiedenis van de hoofdman van Kapemaüm, van wie de mensen zeggen: „hij is het waard, dat hij geholpen wordt", maar die zélf zegt, dat hij niet waard is, dat Christus onder zijn dak zou ...
Verdienste of genade? - pagina 17
En ook al leidde dit niet — men denke aan het Calvinisme — tot quiëtisme, het werd niet duidelijk, waarom dat niet het geval was, met name wanneer iedere schakel van het Christelijk handelen uit de sfeer van de verdienstelijkheid werd weggerukt. Daarmee meende men het eigenlijke motief van het re ...