GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

104 resultaten
Filteren
van 11
1892-10-20
De verflauwing der grenzen - pagina 70

De verflauwing der grenzen - pagina 70

68 14) Mabdil is het deelwoord van Habdü, dat beteekent scheiding maken Zoo heet het Gen. i : 4 dat God »scheiding maakt tusschen het licht en de duisternis"; Gen. i : 6, dat Hij «scheiding maakt tusschen wateren en wateren"; Gen. I : 14 »tusschen den dag en de nacht." En zoo ook op geestelijk ge ...

Rectorale redes
A. Kuyper
441 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 80

De verflauwing der grenzen - pagina 80

78 revolutie slechts de practische uiting van de geestesdispositie, die op wijsgeerig gebied tot het Pantheïsme, Panlogisme en Paukosmisme leidde. Cf. ScHULER, o. 1. p. 131 sq. en ROMANG, O. 1. p. 33. 56)Cf. THILO. O. 1. II. p. 4 2 7 ; MARET, O. 1. p. 205: sWirhaben gesehen,mit welc ...

Rectorale redes
A. Kuyper
439 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 71

De verflauwing der grenzen - pagina 71

69 philosophic der Vedanta geïntroduceerd door A. BRUINING, Bijdrage tot de kennis van de Vedanta^ 1871. Hierom, en omdat ze ook overigens de meest bekende is, noemde ik haar, om een concreten naam te hebben. In de South Place Institution lectures van '88 (ed. 1890) komen, zoo van het Buddhisme a ...

Rectorale redes
A. Kuyper
435 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 81

De verflauwing der grenzen - pagina 81

79 66) Cf. SCHULER, o. 1. p . 12. 6 l ) SCHULER, O. 1. p. 12.62; Origenes' overtuiging, dat de wereld eeuwig was, slaat niet op de aarde, gelijk ze nu is, maar bedoelde dat men zich God ook in de eeuwigheid terug niet zonder een wereld kon denken. Zie jff^i Aqyar I H , 5 , 3 . De kerkelijk ...

Rectorale redes
A. Kuyper
435 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 90

De verflauwing der grenzen - pagina 90

88 n o ) Zoolang men het woord religie bezigt, laat het zich tot op zekere hoogte nog hooren, dat men ook van de religie der Chineezen, Babyloniërs enz. spreekt; maar het gaat niet aan, het Nederlandsche woord (Jörfj-dienst indien zin te bezigen, dat alleen dan gebruikt mag, als er sprake is van ...

Rectorale redes
A. Kuyper
434 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 85

De verflauwing der grenzen - pagina 85

83 83- lb. p. X en X I : »Oder deutlicher gesprochen: die Annahme eines Zweckes in der Welt, was fiir mich, der ich beschrankt genug bin mir den Zweck nicht ohne einen bewussten Willen denken zu können, gleich bedeutend ist mit der Annahme von Gott — also die Annahme eines von Gott gesetzten Zwec ...

Rectorale redes
A. Kuyper
432 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 91

De verflauwing der grenzen - pagina 91

89 denn der Erlöser der Welt vor uns in einem ewigen Verhaltnisz zum Vater und zu der Menschheit; hat seine Persönlichkeit nicht blosz geschichtliche, nicht blosz religiose und ethische, sondern metaphysische Bedeutung, so kann seine OfFenbarung auch nicht durch die Sünde allein bestimmt sein, da ...

Rectorale redes
A. Kuyper
429 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 83

De verflauwing der grenzen - pagina 83

8i generations of countless species which have certainly existed. The parentform of any two or more species would not be in all its characters directly intermediate between its modified offspring, any more than the rockpigeon is directly intermediate in cropand tail between its descendants, the p ...

Rectorale redes
A. Kuyper
422 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 68

De verflauwing der grenzen - pagina 68

66 4) Zie Dr. HUGO KAATZ, i??> Weltanschauung Nietzsche's.1. p. 7 6 : " E s i s t mehrfach gezeigt worden — die Menschen der »modernen Ideen'' werden das allerdings nicht zugeben wollen — dasz die moderne Cultur unaufhaltsam dbU'drts geht^i ins ^ Dunnere, Schwclchlichere., MitteimCtszigere". E ...

Rectorale redes
A. Kuyper
408 woorden
De verflauwing der grenzen - pagina 76

De verflauwing der grenzen - pagina 76

74 zurück gestellt worden, was hinsichtlich Ritter's und Prantl's Niemand leugnen wird." En bij de lezers, zoo merkt hij op, grijpt hetzelfde plaats: »Und wie die Autoren ungern aus dem historischen Theil in den eigentlich philosophischen bineinzutreten scheinen, ganz so scheint uns eine ganz gle ...

Rectorale redes
A. Kuyper
408 woorden
van 11