GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

92 resultaten
Filteren
van 10
1897-10-20
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 33

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 33

31 niet verzwegen, dat er in deze Puriteinsche richting gevarenstaken.Allereerst wel, dat met hun echt Calvinistisch staan op de wet des Heeren als norm des levens, een zeker noniisme gejjaard ging, dat op het einde lier eeuw onder hen zelf zijn reactie kreeg in den strijd der A n t ...

Rectorale redes
W. Geesink
520 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 25

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 25

23 zijn over het algemeen gunstig geweest.Wel vond de zelfstandige behan-deling der ethiek gelijk door DANEAU was beproefd, nog geen navolging en bleef zij ook in haar behandeling verbonden met de dogmatiek, maar toch op een andere en betere wijze dan tot dusver in de „Loei communes ...

Rectorale redes
W. Geesink
411 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 13

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 13

11 der Spieldose von eineni hörbaren Ruck begleitet, sondern voUzieht sich allmahlich." i)* Laat mij U dan eerst van het o n t s t a a n der ethiek in de Gereformeerde Theologie verhalen. Dit valt in de periode van de grondlegging dier Theologie, de 16= eeuw, waarin CALVIJN, zijn medearbei ...

Rectorale redes
W. Geesink
352 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 14

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 14

12 de 16=, MACCOVIUS en CHAMIER in de 17= eeuw, geven werken onder dezen titel. En al is het dat zij ook een ander opschrift dragen, werken als ZwiNGLi's ,,Commentarius de vera et falsa religione", CALVIJN'S Institutie en BEZA'S zooveel kleiner maar toch belangrijk werk ,,Quaestionum et Responsio ...

Rectorale redes
W. Geesink
391 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 34

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 34

3'i „res ipsae credendae", dus objectief,, maar iets in het subject zelf. Fides, zegt RAMUS, est fiducia in Deum de ipsius beneficiis erga suam ecclesiam. i) Enzoo nuvindenwijhet bij PKRKINS en bij diens leerling AMESIUS.Alvorens op VoKTn;s terug te komen hebben ...

Rectorale redes
W. Geesink
414 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 15

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 15

13 slechts door de „zondenspiegels" der 15'= en i6<= eeuw bekend waren, — de decaloog weer diep indrong in het Christelijk bewustzijn. Van groote beteekenis voor de ethiek was daarbij, dat, terwijl in den Lutherschen catechismus en ook nog in sommige Gereformeerde,b. v. die van £l ...

Rectorale redes
W. Geesink
8 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 26

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 26

24 in 1634 te Bazel een tweede druk verscheen.In Duitschland geschieddedit door WENDELIN, den rector van het gymnasium te Zerbst, die in zijn ten jare 1665 verschenen C o m p e n d i u m de twee deelen der Theologie laat handelen de Dei agnitione et cultu. — Zoo was dan — en hierin ...

Rectorale redes
W. Geesink
442 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 16

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 16

u te wijzen, die reeds in deze elementen aanwezig, zoowel het ontstaan als de verdere ontwikkeling der Gereformeerde ethiek bepalen. " Voor zoover deze tegenstellingen de ethiek raken, hebben wij ze in verband te brengen eerst met de twee vragen: wat zedelijk goed is? en hoe het zedelijkgo ...

Rectorale redes
W. Geesink
379 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 35

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 35

3B gevolgd, en wel zoo, dat de eerste tafel der wet saamgevat wordt onder het begrip religio en de tweede onder die van iustitia et charitas erga proximiim. In dit tweede stuk maakt AMESIUS niettegenstaande zijn onverholen afkeer van A r i s t o t e l e s een ruim gebruik van onderscheidingen als ...

Rectorale redes
W. Geesink
352 woorden
De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 17

De ethiek in de gereformeerde theologie - pagina 17

15 heeft voor hen zelfs het karakter van een nieuwe Goddelijke wetgeving, waarbij de Christus als „novus legislator" optreedt. Met dit al wordt boven, ja tegen het geschreven Nieuwtestamentische Woord hier de rede gesteld, waar toch het Sacianisnie, leert, dat in dit Woord niets met de rede strij ...

Rectorale redes
W. Geesink
396 woorden
van 10