De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 21
19Christus Jezus en in zijn offer. En dit princiep nu werd voor Paulus — onder de Voraussetzungen der animistische „Volksmetaphysik", die reeds in de joodsche theologie had geleid tot hypostaseering der goddelijke wijsheid —, tot de voorstelling van een persoonlijk geestelijk wezen, dat, v ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 22
20der wijzen meenden gevonden te hebben in het Oosten, en niet maar in details der leer, inrichting of Apocalyptiek, doch in alle groote feiten, zelfs van het leven van Jezus, niets dan ontleende mythologische voorstellingen zagen. Zoo sprak P a u l J e n s e n in 1902 de stoute stelling u ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 23
21zeigen, die Geschichte der Religion des Alten und Neuen Testaments in Zusammenhang mit den verwandten, zeitlich und örtlich nahestehenden Religionen des Altertums zu erforschen und darzustellen." De studie van G u n k e i is het program te noemen van den strijd dezer beweging. Hij roemt ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 24
22Bij Jezus zelf en zijne prediking vindt men het minste van synkretisme. Paulus ontleent zijne doopsleer aan de egyptische Osirismythe, Johannes zijne zeven fakkelen, zeven geesten, zeven engelen, aan de zeven geesten der planeten van Babylonië. Die zeven goden van het Heidendom zijn ten ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 25
23kretistische Religion", ziedaar het resultaat van G u n k e l ' s onderzoekingen. De religieuze motieven die in het Christendom bewaard zijn, behooren tot twee werelden, het Oosten zoowel als het Westen. Duidelijk is in heel deze beweging de evolutietheorie overgedragen ook op het terrei ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 26
24de religie is het eerste en eigenlijke object van de theologische wetenschap; pas na het religieuze leven zelf te hebben beschouwd, mag de theologie gaan denken over den neerslag en uitbeelding der religie in instituut en leer, in kerk en theologie. De eerste taak van den theologischen g ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 27
25de leidende gedachte van de „religionsgeschichtliche" methode uiteengezet. Drie methodische grondregelen teekenen een consequent historische, dus ook de'; „religionsgeschichtliche", wijze van beschouwing: critiek, analogie, correlatie. Door de eerste wordt elk beroep op autoriteit, waarm ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 28
26is, dat het nu is het hoogtepunt der religieuze ontwikkeling, maar zeker niet haar eindpunt. Wel vermijdt men nog de laatste consequentie waardoor men moet uitsluiten het bestaan eener objectieve eeuwige waarheid, en het geloof in het feit dat God ingreep op de opvoeding van de menschhei ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 29
27heute noch katholische Lehre von der göttlichen Eingebung der Wörter im Neuen Testament keinerlei Vertretung mehr, und ist demgema,ss der Begriff des Kanons selbst, sofern er an der Inspirationslehre hangt, und die Bibel zu einer Sammlung von Orakelsprüchen macht, gefallen. Geblieben ist ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 30
28het monotheisme, het platonische dualisme, de ethische levensbeschouwing, en wordt onder den invloed van de sociale factoren tot „Armeleutephilosophie". De christengemeenten richtten zich in naar het voorbeeld van de communistische clubs in het romeinsche rijk, en vertegenwoordigen in de ...