De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 31
29 weerloos over te leveren in de armen van het ondraaglijkst, wijl intellectueel, clericalisme". 4i) Is na 24 jaren deze profetie niet ten volle vervuld? 42)Hoe is nu het verschijnsel te verklaren, dat in betrekkelijk korte jaren deze beweging zoo grooten omvang verkreeg. Vele oorzaken zi ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 32
30in tekst en vertaling de bronnen onder ieders bereik brachten. Nieuwe oorkonden en inscripties werden gevonden, folklore en mythologie breeder dan ooit bestudeerd. Voor de studie van het Nieuwe Testament greep diep in de arbeid van philologen, die de volksreligies in het romeinsche rijk ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 33
31De veranderde opvatting van het wezen der religie werd voorbereid door eene andere strooming des geestes, die allen nadruk legde op het persoonlijk karakter van den godsdienst met verzet tegen alle instituut. De verhouding tusschen religie en kerk werd gebroken, de strijd aangebonden teg ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 34
32staltungen, die dem christlichen Glauben seiner Anschauung nach zu Grunde liegen. Christliche Religion als Gegenstand müglicher geschichtlicher Erforschung ist nur das Gebiet des persönlichen menschlichen Glaubens, Lebens, Hoffens und Fürchtens. 45) - Behalve deze bronnen waaruit de bewe ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 35
33 Nog één verschijnsel dient hier verklaard, wat tege. lijk een der oorzaken is, dat de beweging der „Religionsgeschichtler" zoo breeden omvang verkreeg. Namelijk hoe het komt, dat juist de jongeren uit de school van R i t s c h l onder de voormannen dezer beweging te vinden zijn. Het best zal z ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 36
34 In de tweede plaats geeft R e i s c h 1 e toe, dat R i t s c h l in zijne exegese dikwijls den zin der woorden geweld aandeed, om ze aan te passen aan zijne dogmatische grondgedachte. Alles moest uit de ethische opvatting verklaard. Daarbij kwamen nog andere eenzijdigheden der Ritschliaansche ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 37
35 tegen deze aanvallen, en meent dat het minder ligt aan dit stelsel van godgeleerdheid dan wel aan de veranderde omstandigheden van den tijd, doch als dit waar is, dan is toch het stelsel geoordeeld, dat wel een paar tientallen van jaren eenig houvast kan geven voor het denken, maar later zijn ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 38
36 van R i t s c h l niet te vreden, hun heil zochten in de „religionsgeschichtliche" methode. Het is hier de plaats niet nadere uiteenzetting en weerlegging van de theologie van R i t s c h l en zijne volgelingen te geven. Alleen zij opgemerkt, hoe zij onmachtig bleef de groote problemen op te l ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 39
37 schap kwam „stemming en impressie". Niet zoeken naar het algemeene, niet vragen naar wat geldt voor het geheel, maar naar wat geldt voor den enkele. Zoodanige geestesrichting vindt bevrediging in de nieuwerwetsche voorstelling der religie en van het Christendom. Het is gelijk bij S c h l e i e ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 40
38 lende beweringen zijn onderzocht en weerlegd. Daarom, hoe verleidelijk anders ook die keuze zou zijn, spreek ik niet over de zoogenaamde paralel tusschen het verhaal van Simeon in den tempel en de begroeting van den pasgeboren Buddha door den wijzen Asita; evenmin over het beweerde verband tus ...