De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 61
59 Gemeinde liegenden Wurzlen erwachsene Ausdrücksweise der vorgerückten Apostel-zeit sein." ^i) Nu ten slotte nog iets over de visioenen van de Apocalypse. Dit zooveel miskende boek van het Nieuwe Testament heeft het bij de voorstanders van deze nieuwe methode wel niet het minst moeten ontgelden ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 62
6o vluchten in de woestijn, bedreigd door den draak. Van dit visioen zegt G u n k e i zelf: „die piece de resistance dieser ganzer Deutung der Apokalypse aus orientalisch-mythischen Elementen sind die Drachentraditionen, besonders die von der Geburt des Messias cap. 12." 83) De bewering dat in ca ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 63
6r misvorming naklinkt in de historie van het Heidendom. De vrouw, wier kleed is de zon, onder wier voeten is de maan, met den krans der sterren, is niemand anders dan de hemelkoningin, z. a. Damkina der Babyloniërs, of de godenmoeder Hathor. De strijd met den draak is de godenkamp evenals die de ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 64
62baard —• maar de Christus die richten zal, komt uit de kerk voort. Nog wil Satan dit optreden verhinderen, waar hij het eerste feit niet te niet doen kan. Daarom wil hij het kind verslinden. Dit echter gelukt niet, daar het kind op Gods troon wordt geplaatst. De strijd tusschen kerk en S ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 65
^3 Christendom; een gansch verkeerde opvatting van het wezen der religie; een systematisch brengen van de bestudeering der religies onder de huidige wijsgeerige wereldbeschouwing, hetgeen het uitgangspunt als niet historisch en bevooroordeeld teekent, en eindelijk een optreden en bedoelen geheel ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 66
64 gelijkt, dan naar afhankelijkheid van de zijde van het Christendom wijst. Welke analogie dan juist op ons standpunt, gelijk nog later zal worden gezien, volkomen verklaring vindt. De „Religionsgeschichtler" bederven hier dikwijls hun eigen zaak, zoodat men, als zij analogie ontdekken, niet wee ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 67
65 zij de enkele verschijnselen der historie allereerst zoekt te verstaan uit hare eigene „Entwicklungsreihe", en dan pas overgaat tot het aannemen van vreemden invloed. 88^ En het schijnt bij de voorstanders dezer methode juist andersom te moeten gaan. De minste gelijkheid is analogie, en de ana ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 68
66 Zusammenhang". Hij beweert dat daarbij wordt voorbijgezien, dat verwantschap van voorstellingen niet noodzakelijk te verklaren is uit overname en overdracht uit den eenen kring in den anderen, maar dat uit dezelfde psychologische oorzaken en uit gelijke sociale voorwaarden, gelijksoortige voor ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 69
6/ het heilig avondmaal — getallensymboliek en woordgebruik Als Johannes het woord lóyog gebruikt is de beteekenis eene gansch andere dan bij Philo. Wanneer de Grieksche schrijvers het woord tivrnjijiop gebruiken, dan doelen zij bepaaldelijk op de religieus-politieke geheimleer, die in de genoots ...
De jongste methode voor de verklaring van het Nieuwe Testament - pagina 70
68 te kunnen spreken, ik zal u eene /vwaig openbaren waarbij alle menschelijk weten verbleekt als het starrenlicht bij de stralen van de ochtendzon. En zoo gaat het met al die woorden en begrippen. Zij krijgen door de openbaring van den Geest, die de diepten Gods onderzoekt, een inhoud, dien het ...