1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 153
143 klasse het eerst door de meest ontwikkelden in praktijk gebracht zal worden. Er is zelfs veel voor te zeggen dat de zaak juist omgekeerd is". Zooals de oorsprong van de staatkundige omwenteling niet van het volk is uitgegaan, doch van de geleerden, zoo ook de oorsprong van het N. M. „Les doct ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 154
144 spreiding van het blaadje over de vruchtafdrijving; daai-om is het verwijt, als laster aan te merken tenzij aangetoond kan worden, dat de Bond niettegenstaande deze bestrijding eene theorie propageert, waarin dit een willekeurige beperking is. Dit nu is 't geval. Zoo zegt Dr. Rutgers : „moraa ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 155
145 den deskundigen niet ten kwade, indien zij naar hun beste weten handelen want economie is moraal en m,oraal is economie. Practisch moge de Bond den abortus bestrijden en aldus de consequentie van hetgeen geleerd wordt; doch moreel is hij mede verantwoordelijk, omdat hij zooals Nitti zegt: „'t ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 156
146 volsta met er op te wijzen, dat de theorie vrijheid belooft doch in dwang eindigt. Dit ligt in de theorie zelf opgesloten, zooals volgend citaat bevs^ijst: „Welke is, volgens Rousseau, de grondslag der zamenleving ? Conventie. „L'ordre social ne vient point de la nature; il est done fondé sur ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 157
147 et quand Ie Prince (Ie Souverain) lui a dit, il est expedient a l'Etat que tu meures, il doit mourir ; puisque ce n'est qu'a cette condition qu'il a vécu en suretó jusqu'alors, et que sa vie n'est plus seulement un bienfait de la nature, mais un don conditionnel de l'Etat." Vollediger absolut ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 158
148 Treub en Franeken in 1900 „de pioniers van een nieuwe toekomst" vs^egens „de wetteüjke maatregelen tegen huwelijken van erfelijk belasten ; dit desideratum zal worden gevoeld, niet slechts als een algemeen geldende eisch der zedelijkheid, maar ook als een dwingende eisch van de gemeenschap." ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 159
149 en Jacq. Bertillon ') wil nu „dat de wetgever de vruclitbaarheid zal bevorderen" en daartoe wil hij het belastingsstelsel hervormen : „il faut que les families fran<jaises cessent d'avoir un intérêt évident a restreindre Ie nombre de leurs enfants", (pag. 58), doch ook direct door een prem ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 160
150 de maatschappij nadeel wordt berokkend, pag. 372, Quand done chacun sera-t-il libre de disposer a son gré de sa propre personne d'acconiplir des gester ou des actes, dont nul ne peut soufl'rir que lui-mème." Aldus blijkt de moraal gebaseerd op de bevolkingsleer er een te zijn als die uitgedru ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 161
151 niet kan of wil, moet zich ook van de daad zelve onthouden". (Dr. J. J. Valeton Jr.) Zooals in 1795 wordt ook thans daar waar het revolutie-beginsel doorbreekt: „een kreet van zelfbehoud gehoord." (Gr. v. Pr. 209.) Veelal gaat ook thans de strijd over „wijze en mate en tijdstip der practijk" ...
1907-1908 Orgaan van de Christelijke Vereeniging van Natuur- en Geneeskundigen in Nederland - pagina 162
152 voerig besprak. „Hier leert men hoe het ongeloof te meer ontplooiing en overmagt aan het meiischelijk bederf geeft, naarmate het schitterende fragmenten van christelijke waarheid, met verloochening van den Chri.stus, in zich opneemt". (Gr. v. Pr. 332). Dit te weten is noodig, om het N. M. te ...